Our social:

Latest Post

Tuesday, May 27, 2014

Video buaya sg klang



perghhh... betul ke?

Friday, May 16, 2014

Khasiat Jus cuka epal



Ramuan kesihatan tradisional masih lagi digunakan dalam era perubatan mo­den. Antara yang menjadi tumpuan ialah cuka epal yang digunakan hippocrates sebagai tonik rawatan pada 400 tahun Sebelum Masihi.

Kini, para saintis mula meneliti minuman kesihatan ini dari perspektif baru dan memberikan pendedahan mengenai faedahnya. Malah, kumpulan penyelidik dari Jepun mendapati asid asetik dalam cuka epal mengaktifkan gen yang menjadi kunci penghasilan enzim pengoksidaan asid lemak.

Enzim ini bertindak sebagai pemangkin yang meningkatkan metabolisme dan ia menghalang tubuh menyimpan lemak dan memecah serta melarutkan lemak tubuh sedia ada.

Penemuan ini berdasarkan satu kajian di Universiti Sydney, Australia iaitu kumpulan yang me­ngambil dua sudu cuka epal setiap hari mengalami pengurangan kenaikan dan penurunan mendadak tahap gula dalam darah.


Ia berlaku disebabkan kandungan kalium yang tinggi di dalam cuka epal. Mineral beralkali ini dibuktikan mampu meningkatkan sensitiviti sel terhadap insulin yang bertindak mengawal selia glukosa dalam badan.


Bagi mengawal berat badan dan mengurangkan obesiti, mengambil cuka epal tiga kali sehari berupaya menyingkirkan lemak. Caranya cukup mudah iaitu campurkan dua sudu cuka epal bersama satu hingga dua sudu madu dengan segelas air.

Cuka epal mampu meningkatkan tahap keremajaan kulit dalam masa beberapa minit saja. Caranya, cuci muka dengan air suam kemudian lekapkan tuala yang dibasahkan dengan air panas selama tiga minit.

Seterusnya, basahkan tuala lain dengan campuran cuka epal (satu sudu cuka epal dicampur dengan satu gelas air) dan lekapkan tuala ini pada muka. Tutup tuala ini dengan tuala yang dibasahkan dengan air panas dan biarkan ia selama 10 minit pada muka. Buka kedua-dua kain dan gunakan tuala kasar untuk menggosok kulit dengan lembut mengikut gerakan ke atas. Ia membantu menanggalkan sel mati dan membuatkan kulit kelihatan lebih muda dan berseri.

Faedah penggunaan cuka epal turut dirasai melalui penggunaan secara luaran, terutama jika digunakan pada rambut. Ia membantu menjadikan rambut lebih bersinar dan merawat masalah kelemumur.

Rambut mempunyai kadar pH yang bersifat asid dan mempunyai tahap pH ideal pada skala 4.5 hingga 5.5. Bilasan yang dicampurkan dengan cuka epal akan membantu menyeimbang­kan tahap pH rambut dan menyingkirkan sisa yang terbentuk hasil penggunaan produk penggayaan dan syampu murah.

Thursday, May 15, 2014

Khasiat jus halia

untuk kebaikan jus halia ni, jum kita baca

Apa itu halia?

Halia berasal dari Asia Tenggara dan kini ditanam secara meluas di Jamaica dan beberapa kawasan tropika. Akar halia terkenal sebagai herba yang digunakan untuk masakan dan juga perubatan. Halia telah digunakan oleh pakar herba China lebih 2,500 tahun lalu.

Khasiat halia

Sejak zaman berzaman, halia sering digunakan untuk melegakan rasa loya, masalah sukar penghadaman, artritis dan membantu melancarkan peredaran darah. Halia juga mempunyai keupayaan untuk melegakan masalah kekejangan perut. Akar halia turut membantu menyokong sistem kardiovaskular yang sihat dengan menjadikan platelet kurang pekat sekali gus mengurangkan masalah peredaran darah.

Minyak halia yang digunakan untuk mengurut membantu melegakan kesakitan akibat artritis berikutan bahan anti-radang yang terdapat dalam tanaman tersebut.

Menurut kajian, halia membantu menurunkan kadar penyerapan kolesterol di dalam hati dan darah selain mengurangkan sakit kepala atau migrain. Kandungan shogoal dan gingerol dalam halia juga mampu meneutralkan asid dalam perut, merangsang pengeluaran jus penghadaman dan juga membantu memperbaiki otot otot penghadaman.

Bagaimana menggunakan halia

Mas Mid Year Promo

jum...jalan jalan jalan....jualan pertengahan tahun MAS


untuk booking... boleh call 03 2148 5552 atau flights@seduniatravel.com

aku tengok jer...haha


Khasiat jus lemon

Lanjutan daripada post aku yang lama pasal ramuan herba untuk membuka urat jantung yang tersumbat kat sini so harini aku nak cari satru2 kebaikan ramuannya... mula-mula sekali kebaikan jus lemon.
ambil dari dua sumber aku satukan di post ni...kalau baca dari sumber-sumber ni memang jus lemon mempunyai khasiat2 yang diperlukan oleh tubuh badan kita....dan yang penting buat sendiri jer...tak payah beli jenama2 mahal...huhuhu