Our social:

Latest Post

Friday, August 30, 2013

logo geng/pertubuhan haram

kongsi dari fb PDRM


gambar hak milik pdrm. klik gambar untuk ke sumber

BUKIT AMAN, 30 OGOS – Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mendedahkan logo-logo kumpulan kongsi gelap seperti yang telah dinyatakan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebelum ini dalam Sidang Media Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) di Dewan Theatrette, Menara 1, Ibu Pejabat polis Bukit Aman sebentar tadi.

SAC Dato' Abd Jalil bin Hassan, Ketua Penolong Pengarah D7 Bahagian Kongsi Gelap / Judi / Maksiat JSJ Bukit Aman dalam sidang media pada hari ini menerangkan perlunya pendedahan ini sebagai panduan kepada orang ramai bagi mengelakkan mereka terlibat tanpa pengetahuan mereka dalam aktiviti-aktiviti kongsi gelap ini.

Beliau turut menekankan pentingnya peranan ibu bapa dalam memberikan pendidikan berkenaan keburukan kumpulan kongsi gelap ini kerana berdasarkan maklumat yang diperolehi mendapati penglibatan remaja seawal usia 15 tahun lagi.

Kumpulan-kumpulan ini telah ditakrifkan sebagai haram di bawah Seksyen 52(3) Akta Pertubuhan 1966 di mana orang yang menjadi atau menjalankan kerja sebagai seorang anggota sesuatu pertubuhan kongsi gelap atau yang menghadiri sesuatu mesyuaratnya atau yang didapati ada dalam miliknya, atau ada dalam jagaan atau kawalannya apa-apa buku, kira-kira, tulisan, senarai anggota-anggota meteri, panji-panji atau tanda bagi, atau berhubung dengan sesuatu pertubuhan kongsi gelap sama ada pertubuhan itu ditubuhkan di dalam Persekutuan atau tidak, adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh dikenakan penjara selama tempoh tidak lebih lima tahun atau denda tidak melebihi RM 15,000.

Thursday, August 29, 2013

KDN dedah senarai 49 pertubuhan haram




PUTRAJAYA – Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini mengisytiharkan 49 pertubuhan tidak sah termasuk kongsi gelap di bawah Akta Pertubuhan 1966 dalam tindakan kerajaan memerangi jenayah dan keganasan dalam negara.

Pertubuhan kongsi gelap ini menjalankan kegiatan yang memudaratkan ketenteraman awam seperti sindiket pengedaran dadah, peras ugut, terbabit daam pergaduhan dan bunuh.

Senarai itu dikeluarkan hari ini oleh Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi pada satu sidang media sebentar tadi atas arahan menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membabitkan pertubuhan terkemuka seperti Geng 04, Geng 08, Geng 36 dan Tiga Line yang merupakan salah satu pertubuhan di bawah Pekida.

” KDN dan agensi-agensinya iaitu Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pendaftaran dan Pertubuhan Malaysia (ROS), dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) akan terus memperhebatkan usaha memerangi kegiatan-kegiatan kongsi gelap dan jenis-jenis jenayah berat yang lain demi memastikan keselamatan orang awam,”

” Paling berbahaya Geng 08 dan Geng 04 adalah geng paling berbahaya dengan aktiviti termasuk penjualan dadah dan penggunaan senjata apai ketika melakukan jenayah,”katanya.

Antara implikasi yang lain, pewartaan ini juga bermakna bahawa semua aset yang dimiliki oleh pertubuhan ini akan diserahkan kepada Jabatan Insolvensi dan mereka yang didapati menggunakan nama-nama, simbol atau premis, atau mengenal pasti diri mereka sebagai ahli-ahli mana-mana 49 pertubuhan terbabit akan ditangkap.

Sementara itu, pihak Kementerian Dalam Negeri juga menyeru masyarakat supaya berkerjasama dalam usaha membanteras kongsi gelap.

” Saya menyeru agar masyarakat turut memberi kerjasama dalam membantu usaha kerajaan untuk membanteras jenayah dan pertubuhan-pertubuhan kongsi gelap yang bercanggah dengan undang-undang sedia ada,”katanya.

Daripada 40, 313, 28, 926 orang menyertai kongsi gelap India, 8,214 kongsi gelap cina, dan 1, 923 menyertai kongsi gelap melayu.

Manakala 329 dan 921 masing-masing menyertai kongsi gelap Sabah dan Sarawak.

Antara pertubuhan haram yang telah disenaraikan ialah:

Khasiat bawang putih




https://www.facebook.com/bukuresepi
Bawang putih dapat digunakan untuk pengubatan alternatif sebagai berikut:

1. Selsema dan Batuk

Kandungan sulfur yang terdapat di dalam bawang putih mempunyai bau dan rasa yang khas dapat meningkatkan dan mempercepatkan kegiatan membran mucous di saluran pernafasan, yang membantu melegakan pemampatan dan mengeluarkan lendir. Bawang putih mentah mengandungi phytochemical yang dapat membantu membunuh bakteria dan virus penyebab penyakit.

2. Bawang Putih dan Kolesterol
Terdapat lebih daripada 12 kajian di seluruh dunia yang memastikan bahawa bawang putih dalam berbagai bentuk dapat menurunkan kolesterol. Oleh kerana itu, dapat disimpulkan bahawa bawang ini dapat menyembuhkan tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.

3. Bawang Putih dan Kanser
Bawang juga mempunyai kandungan untuk melawan kanser, terutama kanser perut dan usus besar. Organosulfida yang terkandung dalam bawang putih membantu hati memproses senyawa kimia beracun, termasuk senyawa kimia yang menyebabkan kanser. Beberapa penelitian epidemiologi menunjukkan bahawa orang yang banyak menggunakan bawang putih lebih rendah risikonya terkena kanser perut dan usus besar.

4. Bawang Putih dan Kehamilan
Kajian terbaru menunjukkan bahwa penggunaan bawang putih semasa hamil mengurangkan risiko komplikasi pre-eclampsia (peningkatan tekanan darah kandungan protein dalam urine). Kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan bawang putih dapat membantu menaikkan kelambatan berat badan bayi yang terlalu kecil.

Tuesday, August 27, 2013

Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis Kereta

Aku kongsi ni dari fb

Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang nak buat rujukan akan datang.

Apa yang perlu ditukar masa servis kereta.

1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.

2. filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...

4. bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Friday, August 23, 2013

kegunaan / kebaikan timun

WHO KNEW CUCUMBERS COULD DO ALL THIS!!!

SHARE THIS AWESOME INFORMATION

1. Fat busting: Do you ever wonder why women put cucumbers on their eyes to relieve puffiness? The photochemical in cucumbers makes the collagen in your skin tighten, thus the lack of puffiness. Did you know that you can rub a cucumber on a problematic spot of cellulite anywhere on your body to lessen the visibility of it? Did you also know that it has the same effect on wrinkles? Wow, it makes purchasing those fifty dollar creams seem a little silly, doesn’t it? You can also rub a little bit under your kiddo’s eyes after a long bout of crying to avoid that puffy ‘I cried for an hour straight’ look.

2. Defogger: Do you get annoyed when you get out of the shower and you have to fight the fog on the mirror? Who has time for that when the kids will be awake at any moment? Try rubbing a slice of cucumber on the mirror before you hop in and not only will you get a fog-free mirror, but you’ll have a nice smell that will boost your mood.

3. Headaches: If you suffer from headaches from chasing your babies all day (or pets or your husband), or had a little too much wine with dinner and want to avoid a hangover, eat half of a cucumber before bed. Cucumbers are high in B vitamins, sugar, and electrolytes, and they replenish the nutrients missing in your body to help you avoid a hang over or to beat that headache that’s been threatening to take over.

4. WD-40 replacement: Did you know

Thursday, August 22, 2013

Iklan merdeka Petronas



PETRONAS Merdeka and Malaysia Day 2013 Webfilm: Children

Monday, August 19, 2013

Apa itu R4BIA?


Apa itu R4BIA?

Mungkin ada di antara kita yang masih tertanya-tanya kenapa ramai pengguna media sosial seluruh dunia mula menukar avatar simbol 4 jari seperti di bawah dan mula menggunakan hashtag ‪#‎R4BIA‬ bermula semalam, bukan?

1. Dalam bahasa Arab, Rabi'ah/arba'ah bermaksud Empat. Rab'ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.

2. Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi'ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi'ah.

3. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan mulai Sabtu semalam (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yang dikepung tentera junta.

4. Tujuan avatar simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi/Mesir di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih cakna mengenai krisis di Mesir sekarang ini.


Empat (rabi'ah) perkara dalam perjuangan menegakkan Islam:

1. Allah matlamat kami.
2. Rasul ikutan kami.
3. Al-Quran panduan kami.
4. Mati dijalan Allah cita-cita tertinggi kami!

Semoga Allah memberi kemenangan kepada pejuang-pejuang Islam di Dataran Raba'ah, Mesir!

Friday, August 16, 2013

Pemain Muslim dalam Liga Premium British mengubah budaya bola sepak Inggeris di UK

Pemain Muslim dalam Liga Premium British mengubah budaya bola sepak Inggeris di UK
BBC - 5 Jul 2013

Apabila Liga Perdana bermula pada tahun 1992, ia termasuk salah satu pemain bola sepak Muslim, Nayim pemain tengah Sepanyol Tottenham. Bahagian atas England kini mempunyai 40 pemain Islam dan mereka mempunyai kesan yang besar pada budaya permainan.

Pada 5 Februari 2012, Newcastle United dimainkan Aston Villa di St James 'Park dan satu masa melambangkan kesan pemain Muslim telah mempunyai pada Liga Perdana Inggeris. Apabila Demba Ba menjaringkan gol, dia berlumba untuk bendera penjuru dan telah disertai oleh pemain Senegal Papiss Cisse. Kedua-dua umat Islam kemudian tenggelam ke lutut mereka dalam doa. Pemain Muslim dalam liga British telah berkembang pengaruh.

Sehingga baru-baru ini, Premier League pemain diberikan sebotol champagne. Apabila Manchester City Muslim pemain tengah Yaya Toure sopan enggan menerima anugerah atas alasan agama dalam satu wawancara televisyen, penganjur pertandingan membuat perubahan dalam anugerah itu. Kini semua pemain menerima trofi kecil dan bukannya champagne.

Pemain bola sepak Muslim yang disediakan dengan makanan halal, dan diberi masa dan ruang untuk solat.

translate by google- malas aku nak repair.hehe

Saturday, August 3, 2013

Sentuhan Ramadan : Zakat sucikan diri, tingkat daya saing ekonomi

KEFARDUAN mengeluarkan zakat fitrah pada Ramadan adalah bukti bahawa umat Islam perlu hidup bertolak ansur dan bersatu padu tanpa membezakan status ekonomi, keturunan, pendidikan dan kadar ketakwaan.

Perkara ini seiring dengan fungsinya untuk meningkatkan daya saing ekonomi kaum dua'fa (orang lemah).

Mereka ialah fakir, orang miskin, amil yang menguruskan zakat, mualaf yang dijinakkan hatinya, hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang berhutang, untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah dan orang dalam perjalanan.

Dengan zakat itu dapat merapatkan jurang pendapatan antara orang kaya dan miskin.

Zakat fitrah diwajibkan pada Ramadan kerana Allah memberi keistimewaan kepada Ramadan sebagai bulan toleransi dan perpaduan antara kaya dan miskin.

Orang kaya difardukan berpuasa bagi membolehkan mereka berasa keperitan hidup orang miskin apabila menahan lapar dan dahaga kerana ketidakmampuan memenuhi hajat hidup.

Dengan itu, akan timbul kesedaran dan rasa simpati terhadap keperitan hidup orang miskin. Rasa simpati ini dibuktikan dengan kesediaan mereka membayar zakat fitrah.


video tendangan percuma Ronaldo patahkan pergelangan tangan budak 11-Tahun




But it wasn't all bad news - Charlie bagged a signed Real Madrid shirt

The youngster was left doubled-over in agony after being hit

mosti kuat gila dia tendang ek...sampai patah tangan budak tu....ada video tapi aku tak tau nak tepek pulak...klik gambar untuk ke sumber





Friday, August 2, 2013

kenapa jangan angkat budak secara berpaut?

kongsi dari fb

sumber


Kalau kita nak angkat budak kecik yang umurnya 5 tahun kebawah, jangan kita main paut je tangannya semahu kita. Ini nasihat orang tua yg berapa nak tua ni haha..

Sebenarnya budak bawah umur 5 tahun ni tangan dia belum mampu untuk menampung akan berat badannya sendiri.. Lagi2 la budak yg baru2 nak merangkak dan baru pandai berjalan..

Ini kerana kalau budak ni terseliuh uratnya bukan budak tu boleh bercakap pun.. Dia akan nangis je malam2. Dan bila budak ni dah terseliuh urat di bahunya akan mengakibatkan budak ni deman.. Bagi ubat demam siangnya ok.. Bila malam je demam kembali.. Telinganya sejuk.. Dan kakinya juga sejuk.. Itu tandanya budak ni demam kerana uratnya terseliuh..

kelebihan malam 10 terakhir Ramadan

Antara kelebihan malam 10 terakhir Ramadan adalah;

 Nabi Muhammad saw memperbanyakkan ibadat pada malam 10 terakhir Ramadan melebihi malam sebelumnya. Saidatina Aisyah berkata maksudnya;

“Rasulullah apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan malam (dengan ibadat), mengejutkan keluarganya (bangun beribadat), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (mengasingkan diri) daripada isteri-isterinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

 Pada malam 10 terakhir ada satu malam yang dinamakan Lailatul Qadar (malam yang mempunyai berkat dan keistimewaan yang banyak).

Pada malam inilah diturunkan al-Quran seperti firman Allah bermaksud:

“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada Lailatul Qadar” (Surah al-Qadar, ayat 1)

Ibn Abbas berkata : “Allah menurunkan al-Quran sekali gus dari Al-Luh Al-Mahfur ke Bait al-E'zzah yang terletak di langit dunia. Kemudian ia diturunkan secara berperingkat-peringkat kepada Rasulullah selama 25 tahun.

Thursday, August 1, 2013

cerita insaf 2

kongsi cerita dari fb untuk peringatan diri sendiri


Seorang guru wanita sedang menyemak satu persatu karangan anak muridnya. Sewaktu melihat satu karangan yang ditulis oleh seorang pelajarnya, dia menjadi sangat emosi dan setelah melihat nama di muka hadapan buku itu, dia menangis teresak-esak. Lalu ditanya oleh suaminya

'Kenapa menangis ni?'

'Lihatlah karangan budak ni..'

Suaminya pun membaca dengan penuh khusyuk.

Jadikan Saya Sebuah Televisyen

"Oh Tuhan, malam ini saya ingin meminta kepada-Mu sesuatu yang sangat istimewa. Jadikan saya sebuah televisyen.
Saya ingin mengambil kedudukan televisyen. Menikmati kehidupan sebagaimana peti telivisyen di rumah saya. Saya akan memiliki 'tempat' tersendiri dalam hati keluarga sehingga mampu menjadikan keluarga sentiasa berada di sekeliling saya.
Saya akan diberi perhatian serius ketika bercakap. Saya ingin

Iklan Raya PETRONAS 2013 : Jahit