Our social:

Friday, August 2, 2013

kenapa jangan angkat budak secara berpaut?

kongsi dari fb

sumber


Kalau kita nak angkat budak kecik yang umurnya 5 tahun kebawah, jangan kita main paut je tangannya semahu kita. Ini nasihat orang tua yg berapa nak tua ni haha..

Sebenarnya budak bawah umur 5 tahun ni tangan dia belum mampu untuk menampung akan berat badannya sendiri.. Lagi2 la budak yg baru2 nak merangkak dan baru pandai berjalan..

Ini kerana kalau budak ni terseliuh uratnya bukan budak tu boleh bercakap pun.. Dia akan nangis je malam2. Dan bila budak ni dah terseliuh urat di bahunya akan mengakibatkan budak ni deman.. Bagi ubat demam siangnya ok.. Bila malam je demam kembali.. Telinganya sejuk.. Dan kakinya juga sejuk.. Itu tandanya budak ni demam kerana uratnya terseliuh..





Kalau tak di urut.. Memang budak ni lama2 demamnya akan baik juga.. Tapi perhatikan kesan jangka panjang budak ni akan batuk berpanjangan. Selesema yg sukar nak baik.. Dan kalau tak di rawat juga akan menyebabkan budak ni bila besar nanti akan mendapat penyakit asma..

Ini nasihat orang tua2 pada saya.. Budak bayi umoamanya.. Jangan suka2 bagi orang timang2 anak kita kalau dia tak reti cara nak angkat bayi dengan betul..

Angkat budak yg sedang baring tolonglah tanggung kepalanya jangan sampai terdongak.. Kerana budak kecik ni urat lehernya masih lembut.. Kalau terseliuh urat kat area situ payah nak dibetulkan.

Dan kalau nak angkat budak yg baru2 berjalan ni angkatlah dengan cara mencekak di bahagian bawah ketiaknya.. Maksudnya jangan bagi beban berat badannya itu ditanggung oleh kedua tangannya masa kita nak angkat budak ni..

Budak kalau dah demam biasanya orang tuanya yg akan hilang sabar.. Asyik nangis je malam2.. Sudahnya kita marah2 budak tu kenapa dia nagis je..

Memang la dia nagis sebab uratnya sakit.. Tak selesa nak tidur..

InsyaAllah mudah2an sedikit info ini bemanfaat buat kita semua..

Wallahuaklam...

kalau ada kesalahan ejaan, maafkan la eh...

0 pompang pompang :

Post a Comment

komeng