Our social:

Latest Post

Tuesday, December 31, 2013

program 2014

2013 bakal melabuhkan tirainya... welcome 2014... 2013 so, apa program tahun 2014...aku ni...ntahla...belum tau lagi...ekeke

hope tahun depan akan menjadi tahun yang gemilang bagi korang eh...yang belum bertemu jodoh semoga bertemu jodoh... dimurahkan rezeki...diberi kelapangan dan di beri ujian2 yang simple2...sebab klu tak diberi ujian takut pulak kita akan lupa diri...ntahla...

hidup untuk makan atau makan untuk hidup...korang fikirlah sendiri eh... aku ni tanya je lebih...jawapan nya tak tentu..bergantung kepada keadaan...ekeke

untung orang penang tahun ni ada ceramah bersama UAI... melaka ni apa program pun aku tak tau...ada dato' ramli sarip kot sebab km aku minat dia...ermmmmm

aku duk rumah nak kemas rumah jek...

Saturday, December 28, 2013

Kosmetik Sensual Meiji Skin Renewer Cream Dikesan Ada Racun

peringatan bukan sahaja untuk pengguna malah pada pembekal / penjual jugak... btw aku tak guna pun ...saje nak mengingatkan pada kawan2...huhu apa2 hal boleh call no yang diberi untuk sebarang pertanyaan...

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai agar tidak membeli dan menggunakan produk kosmetik Sensual Meiji Skin Renewer Cream yang dikesan mempunyai racun berjadual asid azelaik.

Dalam kenyataan pada Jumaat, Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi, Datuk Eisah A. Rahman berkata produk yang dikilangkan di Taiwan itu diuji serta dikesan mengandungi racun yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik dan tidak lagi dibenarkan untuk dijual di Malaysia.

Katanya, produk yang mengandungi asid azelaik, perlu berdaftar dengan PihakBerkuasa Kawalan Dadah, yang bertujuan untuk mengurangkan kesan inflamasi bagimerawat masalah jerawat dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesionalkesihatan.

"Penggunaan asid tanpa mendapat nasihat kepakaran daripada profesional kesihatan dikhuatiri boleh menyebabkan kesan yang tidak diingini seperti bahagian kulit muka yang disapu mengalami rasa terbakar, kegatalan, kesan kemerahan, kulit mengelupas dan perubahan warna kulit," katanya.

Beliau berkata, syarikat yang bertanggungjawab ke atas notifikasi produk itu diarah memberhentikan penjualan atau pembekalan dengan serta-merta dan memanggilbalik kesemua stok produk itu dari pasaran dalam tempoh 72 jam.

"Sesiapa yang mempunyai stok produk itu dinasihatkan menghentikan penjualan, pengedaran atau penggunaan produk berkenaan dengan serta merta," katanya.

Eisah berkata, pemilikan produk itu melanggar Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 dan jika didapati bersalah boleh dihukum maksimum tiga tahun penjara dan denda RM25,000 atau kedua-duanya.

Sementara itu, beliau berkata syarikat yang didapati bersalah melakukan kesalahan itu boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM50,000 dan hukuman bagi kedua-dua individu ataupun syarikat akan meningkat jika didapati mengulangi kesalahan sama.

Pengguna yang mengalami sebarang kesan sampingan atau kesan buruk akibat penggunaan produk kosmetik, dinasihatkan menghubungi Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, di talian 03-8835532/5533/5537. - BERNAMA

Friday, December 27, 2013

be positif

Aku baca apa yang orang tulis pasal sorang prof tu yang bagi tips camana nak menghadapi kesan kenaikan harga barang...dan aku baca apa yang prof tu cakap...aku ada tengok video prof tu cakap tapi aku tengok je, aku tak dengar pun sebab aku tau apa pakar motivasi nak cakap. Tak de apa pun yang salah apa yang dia cakap...cuma mungkin tak sesuai untuk dipakai oleh semua orang...be positive...

banyak dah aku pergi kelas motivasi ni dan aku dapati bukan susah pun nak jadi pakar motivasi,,, sebab dorang ni macam ahli politik jugak, yang penting pandai cakap, muka mau tebal. nasihatkan orang bukan susah pun... be positif...

dan sangat penting untuk kita ingat, kalau benda tu tak kita rasa,,, tak payahlah nak sibuk2 hal orang,.... orang nak makan ke,,, orang dah makan ke...lantak pi ,,, yang penting kita dah makan... tengok orang lapar...makan sikit...makan pun catu-catu... biarkan...mungkin sedang berdiet...itulah pendapat sesetengah orang...jaga diri sendiri dan keluarga...bila kita bangkang apa2...orang tu tanya...ko susah ke?kenapa ko nak sibuk2...? camtulah...orang lain...biarkan je... be positif...nak positif camanapun aku tak tau...

suruh orang buat 2 3 keje macam dia kut... yelah... orang lainkan pemalas...bawak teksi waktu malam... keje lain waktu siang...2 keje jugak tapi income tak samalah macam dia...arghhh... lantak pi la...cakap jela...belajar malas...kenalah usaha lebih... be positif...

kurangkan bil....pakai lilin...tutup astro... mana ada astro...apa nak tutup? ooo...tak payah tengok tv... cakap macam kita ni gila tengok tv ke hape...?aku rasa budak2 je tengok tv ni...dulu2 ada jugak nak tengok berita...tapi sekarang ada ke orang nak tengok berita.... be positif...

ntahlah... marilah kita be positif...

Friday, December 13, 2013

Etika makan cara Rasulullah S.A.W

ambil dari status facebook Ustaz Zaharuddin, simpan untuk peringatan diri sendiri

Baru sudah berforum perdana sebentar tadi. Antara pengisian saya ETIKA MAKAN CARA RASULULLAH S.A.W..

1. Makanan mesti halal.
2. Makan apabila perlu dan lapar.
3. Berniat apabila makan.
4. Baca Basmallah.
5. Makan makanan yang paling hampir terlebih dahulu.

Saturday, December 7, 2013

Tazkirah : 10 simptom dosa

Peringatan untuk diri sendiri....

1. Ilmu agama susah difahami, diingat dan dihayati

· ilmu ialah cahaya yang Allah pancarkan ke dalam hati. Maksiat pula akan memadamkannya. Maksiat merosakkan akal dan intelek. Apabila seseorang sudah merasakan enaknya maksiat, mindanya asyik memikirkannya.

2. Terasa diri semakin liar dan liat untuk mendekati Allah

· Imbas sejenak. Adakah solat dirasakan sebagai keperluan atau kewajipan semata-mata? Jika solat, yang wajib-wajib sahaja. Berpuasa pun tunggu Ramadan tahun depan. Ada sahaja kesibukan yang menghalang untuk ke masjid biarpun hanya beberapa langkah dari rumah.

· Sama ada maksiat dan ketaatan kedua-duanya makanan jiwa. Apabila jiwa sudah kekenyangan dengan makanan buruk maksiat, mustahil ia mampu lagi menyuap makanan berzat ibadat.

3. Merasa diri tidak dihormati dan dilayan dengan sepatutnya

Friday, November 29, 2013

tips cara-cara kurangkan darah tinggi (hipertensi)


panjang sangat rencana ni, secara ringkasnya...kurangkan berat badan dan kurangkan pengambilan garam dan artikel ini membincangkan garam2 yang kita tak tau/pasti kewujudannya dalam makanan kita so untuk keterangan lanjut, janganlah malas untuk membaca artikel penuh yer...hehe

SAMA ada anda sedar atau tidak, kebanyakan makanan yang diambil secara harian mengandungi unsur natrium. Garam atau nama saintifiknya natrium klorida adalah antara sebatian utama yang digunakan dalam masakan. Namun masih ada beberapa jenis natrium dalam makanan yang tidak diketahui umum.

Sekeping roti kosong misalnya, dianggarkan mengandungi 100 hingga 172 miligram (mg) natrium. Jumlah keseluruhan natrium yang boleh diambil individu dalam masa sehari pula adalah sebanyak 2,400mg. Cuba kita lakukan anggaran kasar, sarapan pagi bersama dua keping roti hampir mencecah 300mg, jika ia disapu marjerin dengan amaun satu sudu teh, jumlah natrium yang diambil boleh mencecah 350mg.

Tambahan makanan seperti telur goreng, tuna dalam tin dan salad kemudiannya menjadikan jumlah natrium mencapai 750mg. Jika sarapan sahaja menghampiri 1,000mg, bayangkan amaun natrium secara jelas dan tersembunyi yang diambil ketika makan tengah hari, minum petang dan makan malam. Tidak mustahil, seseorang itu mengambil jumlah natrium melebihi daripada yang digalakkan.

Akibat pengambilan natrium berlebihan, individu berkemungkinan berdepan masalah kesihatan seperti hipertensi iaitu hipertensi.

Garam, natrium bikarbonat dalam air bergas, kek dan kuih serta monosodium glutamat (MSG) ialah kumpulan sebatian biasa yang mengandungi natrium. Ramai yang keliru apabila mendapat tahu mereka menghidap hipertensi sedangkan penggunaan garam dalam masakannya amat dijaga. Bagaimanapun kekerapan mengambil makanan segera, sos cili, tiram, soya seperti kicap turut menyumbang kepada masalah tersebut.

Ubah deria

Saturday, November 16, 2013

Usahlah Pandang Hina Kecacatan Adik Damia


Nick Vujicic (kiri) yang turut dilahirkan sebagai OKU memberi semangat kepada Damia.


Oleh KAMALIZA KAMARUDDIN

HULU TERENGGANU: Tanggal 31 Ogos yang lepas mencatat sejarah tersendiri kepada sepasang suami isteri Rosnaini Mohamad dan Dr Daeng Malis Ab Kahar apabila dapat bertemu dengan pakar motivasi terkenal dari Australia, Nick Vujicic.

Bukanlah kerana personaliti hebat itu seorang yang terkenal di seluruh dunia, namun pertemuan itu disifatkan Rosnaini sebagai hadiah daripada Allah yang mahu beliau terus tabah dalam membesarkan insan teristimewa dalam kehidupan mereka sekeluarga iaitu Nur Damia Irsalina.

Anak ketiga daripada empat beradik yang berusia enam tahun itu lahir tanpa kaki dan tangan, sama seperti pakar motivasi itu.

"Enam tahun saya menunggu, memasang impian, tak berhenti berdoa agar kami dapat bersua dengan Nick Vujicic dan memperoleh kekuatan berganda untuk terus membimbing anak saya seorang yang mampu memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara apabila beliau dewasa kelak.

"Setiap hari, tanpa jemu saya tontonkan kepada anak saya video pakar motivasi itu yang dapat menjalani kehidupan sama seperti manusia normal lain agar dia terus kuat dan tabah," katanya memulakan bicara ketika dikunjungi Bernama di rumahnya di Kampung Lubuk Batu, kira-kira 30 kilometer dari Bandar raya Kuala Terengganu.

Mengimbas semula kenangan manis sewaktu melahirkan Kak Nik (nama timangan Nur Damia Irsalina) pada 30 Jun, 2007, Rosnaini berkata semuanya berjalan lancar sepanjang kehamilan.

Mimpi lahir anak istimewa

Cuma saya perasan, pergerakan bayi dalam kandungan ketika itu agak perlahan, tiada tendangan yang kuat seperti ketika saya mengandungkan dua lagi kakaknya sebelum itu, kata jururawat itu.

Saturday, November 2, 2013

wasim dan motor



motor budak2 sekarang nampak macam motor betul jek ek...

Friday, September 27, 2013

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.

2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA.

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW. ✔

Rugilah x SHARE sbab ianya 1 peluang dkwah yg MUDAH. . .jOm share !!! sebarkan. . .ni pOn ilmu jgk. . .

copy fb

Sunday, September 15, 2013

tanda pelik luar rumah

tak taula kebenarannya tapi klu nampak,,, hati2 yer..kongsi ndr fb

Wednesday, September 11, 2013

cabaran tulis diari selama 3 minggu..... ada berani?

apa ke bengong soalan.... suruh tulis diari selama 3 minggu pastu tulis report berdasarkan pada diari tersebut... nilah soalan paling bodoh aku rasa....3 minggu nak suruh aku tulis diari apa aku buat? aduhai.... nak tulis n3 blog hari2 pun aku malas..... nak update status kat fb pun tak kuasa..tiba-tiba nak nak suruh tulis diary....kemonla....bagi soalan lain boleh tak?

Wednesday, September 4, 2013

Peluang kerjaya di TUDM

sila semak kawasan masing2....good luck yer

semangat baru 20 sen

korang pernah tak tiba-tiba je rasa macam semangat tu datang..tiba2 rasa bersemangat sangat-sangat,,,,tapi dia datang sekejap je la lepas tu rasa tiba2 tak semangat pulak,,,macam hangat-hangat taik ayam jugaklah kan walaupun sebenarnya aku pun tak tau camana hangatnya taik ayam tu kan....

so,,apa aku nak citer ni...entahla...tadi mcm bersemangat jek tiba2 hilang pulak... semangat 20 sen je kot...nak citer psl minyak naik? malas la....semua citer dah baca kat fb...ramai yang tak setuju dari yang setuju.... aku cuma pelik dengan yang setuju. tu jek la....

Monday, September 2, 2013

Carta tekanan darah


berapa tinggi tekanan darah anda?sila tengok dan kontrol mana yang boleh..

Friday, August 30, 2013

logo geng/pertubuhan haram

kongsi dari fb PDRM


gambar hak milik pdrm. klik gambar untuk ke sumber

BUKIT AMAN, 30 OGOS – Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mendedahkan logo-logo kumpulan kongsi gelap seperti yang telah dinyatakan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebelum ini dalam Sidang Media Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) di Dewan Theatrette, Menara 1, Ibu Pejabat polis Bukit Aman sebentar tadi.

SAC Dato' Abd Jalil bin Hassan, Ketua Penolong Pengarah D7 Bahagian Kongsi Gelap / Judi / Maksiat JSJ Bukit Aman dalam sidang media pada hari ini menerangkan perlunya pendedahan ini sebagai panduan kepada orang ramai bagi mengelakkan mereka terlibat tanpa pengetahuan mereka dalam aktiviti-aktiviti kongsi gelap ini.

Beliau turut menekankan pentingnya peranan ibu bapa dalam memberikan pendidikan berkenaan keburukan kumpulan kongsi gelap ini kerana berdasarkan maklumat yang diperolehi mendapati penglibatan remaja seawal usia 15 tahun lagi.

Kumpulan-kumpulan ini telah ditakrifkan sebagai haram di bawah Seksyen 52(3) Akta Pertubuhan 1966 di mana orang yang menjadi atau menjalankan kerja sebagai seorang anggota sesuatu pertubuhan kongsi gelap atau yang menghadiri sesuatu mesyuaratnya atau yang didapati ada dalam miliknya, atau ada dalam jagaan atau kawalannya apa-apa buku, kira-kira, tulisan, senarai anggota-anggota meteri, panji-panji atau tanda bagi, atau berhubung dengan sesuatu pertubuhan kongsi gelap sama ada pertubuhan itu ditubuhkan di dalam Persekutuan atau tidak, adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh dikenakan penjara selama tempoh tidak lebih lima tahun atau denda tidak melebihi RM 15,000.

Thursday, August 29, 2013

KDN dedah senarai 49 pertubuhan haram




PUTRAJAYA – Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini mengisytiharkan 49 pertubuhan tidak sah termasuk kongsi gelap di bawah Akta Pertubuhan 1966 dalam tindakan kerajaan memerangi jenayah dan keganasan dalam negara.

Pertubuhan kongsi gelap ini menjalankan kegiatan yang memudaratkan ketenteraman awam seperti sindiket pengedaran dadah, peras ugut, terbabit daam pergaduhan dan bunuh.

Senarai itu dikeluarkan hari ini oleh Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi pada satu sidang media sebentar tadi atas arahan menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membabitkan pertubuhan terkemuka seperti Geng 04, Geng 08, Geng 36 dan Tiga Line yang merupakan salah satu pertubuhan di bawah Pekida.

” KDN dan agensi-agensinya iaitu Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pendaftaran dan Pertubuhan Malaysia (ROS), dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) akan terus memperhebatkan usaha memerangi kegiatan-kegiatan kongsi gelap dan jenis-jenis jenayah berat yang lain demi memastikan keselamatan orang awam,”

” Paling berbahaya Geng 08 dan Geng 04 adalah geng paling berbahaya dengan aktiviti termasuk penjualan dadah dan penggunaan senjata apai ketika melakukan jenayah,”katanya.

Antara implikasi yang lain, pewartaan ini juga bermakna bahawa semua aset yang dimiliki oleh pertubuhan ini akan diserahkan kepada Jabatan Insolvensi dan mereka yang didapati menggunakan nama-nama, simbol atau premis, atau mengenal pasti diri mereka sebagai ahli-ahli mana-mana 49 pertubuhan terbabit akan ditangkap.

Sementara itu, pihak Kementerian Dalam Negeri juga menyeru masyarakat supaya berkerjasama dalam usaha membanteras kongsi gelap.

” Saya menyeru agar masyarakat turut memberi kerjasama dalam membantu usaha kerajaan untuk membanteras jenayah dan pertubuhan-pertubuhan kongsi gelap yang bercanggah dengan undang-undang sedia ada,”katanya.

Daripada 40, 313, 28, 926 orang menyertai kongsi gelap India, 8,214 kongsi gelap cina, dan 1, 923 menyertai kongsi gelap melayu.

Manakala 329 dan 921 masing-masing menyertai kongsi gelap Sabah dan Sarawak.

Antara pertubuhan haram yang telah disenaraikan ialah:

Khasiat bawang putih




https://www.facebook.com/bukuresepi
Bawang putih dapat digunakan untuk pengubatan alternatif sebagai berikut:

1. Selsema dan Batuk

Kandungan sulfur yang terdapat di dalam bawang putih mempunyai bau dan rasa yang khas dapat meningkatkan dan mempercepatkan kegiatan membran mucous di saluran pernafasan, yang membantu melegakan pemampatan dan mengeluarkan lendir. Bawang putih mentah mengandungi phytochemical yang dapat membantu membunuh bakteria dan virus penyebab penyakit.

2. Bawang Putih dan Kolesterol
Terdapat lebih daripada 12 kajian di seluruh dunia yang memastikan bahawa bawang putih dalam berbagai bentuk dapat menurunkan kolesterol. Oleh kerana itu, dapat disimpulkan bahawa bawang ini dapat menyembuhkan tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.

3. Bawang Putih dan Kanser
Bawang juga mempunyai kandungan untuk melawan kanser, terutama kanser perut dan usus besar. Organosulfida yang terkandung dalam bawang putih membantu hati memproses senyawa kimia beracun, termasuk senyawa kimia yang menyebabkan kanser. Beberapa penelitian epidemiologi menunjukkan bahawa orang yang banyak menggunakan bawang putih lebih rendah risikonya terkena kanser perut dan usus besar.

4. Bawang Putih dan Kehamilan
Kajian terbaru menunjukkan bahwa penggunaan bawang putih semasa hamil mengurangkan risiko komplikasi pre-eclampsia (peningkatan tekanan darah kandungan protein dalam urine). Kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan bawang putih dapat membantu menaikkan kelambatan berat badan bayi yang terlalu kecil.

Tuesday, August 27, 2013

Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis Kereta

Aku kongsi ni dari fb

Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang nak buat rujukan akan datang.

Apa yang perlu ditukar masa servis kereta.

1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.

2. filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...

4. bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Friday, August 23, 2013

kegunaan / kebaikan timun

WHO KNEW CUCUMBERS COULD DO ALL THIS!!!

SHARE THIS AWESOME INFORMATION

1. Fat busting: Do you ever wonder why women put cucumbers on their eyes to relieve puffiness? The photochemical in cucumbers makes the collagen in your skin tighten, thus the lack of puffiness. Did you know that you can rub a cucumber on a problematic spot of cellulite anywhere on your body to lessen the visibility of it? Did you also know that it has the same effect on wrinkles? Wow, it makes purchasing those fifty dollar creams seem a little silly, doesn’t it? You can also rub a little bit under your kiddo’s eyes after a long bout of crying to avoid that puffy ‘I cried for an hour straight’ look.

2. Defogger: Do you get annoyed when you get out of the shower and you have to fight the fog on the mirror? Who has time for that when the kids will be awake at any moment? Try rubbing a slice of cucumber on the mirror before you hop in and not only will you get a fog-free mirror, but you’ll have a nice smell that will boost your mood.

3. Headaches: If you suffer from headaches from chasing your babies all day (or pets or your husband), or had a little too much wine with dinner and want to avoid a hangover, eat half of a cucumber before bed. Cucumbers are high in B vitamins, sugar, and electrolytes, and they replenish the nutrients missing in your body to help you avoid a hang over or to beat that headache that’s been threatening to take over.

4. WD-40 replacement: Did you know

Thursday, August 22, 2013

Iklan merdeka Petronas



PETRONAS Merdeka and Malaysia Day 2013 Webfilm: Children

Monday, August 19, 2013

Apa itu R4BIA?


Apa itu R4BIA?

Mungkin ada di antara kita yang masih tertanya-tanya kenapa ramai pengguna media sosial seluruh dunia mula menukar avatar simbol 4 jari seperti di bawah dan mula menggunakan hashtag ‪#‎R4BIA‬ bermula semalam, bukan?

1. Dalam bahasa Arab, Rabi'ah/arba'ah bermaksud Empat. Rab'ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.

2. Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi'ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi'ah.

3. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan mulai Sabtu semalam (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yang dikepung tentera junta.

4. Tujuan avatar simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi/Mesir di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih cakna mengenai krisis di Mesir sekarang ini.


Empat (rabi'ah) perkara dalam perjuangan menegakkan Islam:

1. Allah matlamat kami.
2. Rasul ikutan kami.
3. Al-Quran panduan kami.
4. Mati dijalan Allah cita-cita tertinggi kami!

Semoga Allah memberi kemenangan kepada pejuang-pejuang Islam di Dataran Raba'ah, Mesir!

Friday, August 16, 2013

Pemain Muslim dalam Liga Premium British mengubah budaya bola sepak Inggeris di UK

Pemain Muslim dalam Liga Premium British mengubah budaya bola sepak Inggeris di UK
BBC - 5 Jul 2013

Apabila Liga Perdana bermula pada tahun 1992, ia termasuk salah satu pemain bola sepak Muslim, Nayim pemain tengah Sepanyol Tottenham. Bahagian atas England kini mempunyai 40 pemain Islam dan mereka mempunyai kesan yang besar pada budaya permainan.

Pada 5 Februari 2012, Newcastle United dimainkan Aston Villa di St James 'Park dan satu masa melambangkan kesan pemain Muslim telah mempunyai pada Liga Perdana Inggeris. Apabila Demba Ba menjaringkan gol, dia berlumba untuk bendera penjuru dan telah disertai oleh pemain Senegal Papiss Cisse. Kedua-dua umat Islam kemudian tenggelam ke lutut mereka dalam doa. Pemain Muslim dalam liga British telah berkembang pengaruh.

Sehingga baru-baru ini, Premier League pemain diberikan sebotol champagne. Apabila Manchester City Muslim pemain tengah Yaya Toure sopan enggan menerima anugerah atas alasan agama dalam satu wawancara televisyen, penganjur pertandingan membuat perubahan dalam anugerah itu. Kini semua pemain menerima trofi kecil dan bukannya champagne.

Pemain bola sepak Muslim yang disediakan dengan makanan halal, dan diberi masa dan ruang untuk solat.

translate by google- malas aku nak repair.hehe

Saturday, August 3, 2013

Sentuhan Ramadan : Zakat sucikan diri, tingkat daya saing ekonomi

KEFARDUAN mengeluarkan zakat fitrah pada Ramadan adalah bukti bahawa umat Islam perlu hidup bertolak ansur dan bersatu padu tanpa membezakan status ekonomi, keturunan, pendidikan dan kadar ketakwaan.

Perkara ini seiring dengan fungsinya untuk meningkatkan daya saing ekonomi kaum dua'fa (orang lemah).

Mereka ialah fakir, orang miskin, amil yang menguruskan zakat, mualaf yang dijinakkan hatinya, hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang berhutang, untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah dan orang dalam perjalanan.

Dengan zakat itu dapat merapatkan jurang pendapatan antara orang kaya dan miskin.

Zakat fitrah diwajibkan pada Ramadan kerana Allah memberi keistimewaan kepada Ramadan sebagai bulan toleransi dan perpaduan antara kaya dan miskin.

Orang kaya difardukan berpuasa bagi membolehkan mereka berasa keperitan hidup orang miskin apabila menahan lapar dan dahaga kerana ketidakmampuan memenuhi hajat hidup.

Dengan itu, akan timbul kesedaran dan rasa simpati terhadap keperitan hidup orang miskin. Rasa simpati ini dibuktikan dengan kesediaan mereka membayar zakat fitrah.


video tendangan percuma Ronaldo patahkan pergelangan tangan budak 11-Tahun




But it wasn't all bad news - Charlie bagged a signed Real Madrid shirt

The youngster was left doubled-over in agony after being hit

mosti kuat gila dia tendang ek...sampai patah tangan budak tu....ada video tapi aku tak tau nak tepek pulak...klik gambar untuk ke sumber





Friday, August 2, 2013

kenapa jangan angkat budak secara berpaut?

kongsi dari fb

sumber


Kalau kita nak angkat budak kecik yang umurnya 5 tahun kebawah, jangan kita main paut je tangannya semahu kita. Ini nasihat orang tua yg berapa nak tua ni haha..

Sebenarnya budak bawah umur 5 tahun ni tangan dia belum mampu untuk menampung akan berat badannya sendiri.. Lagi2 la budak yg baru2 nak merangkak dan baru pandai berjalan..

Ini kerana kalau budak ni terseliuh uratnya bukan budak tu boleh bercakap pun.. Dia akan nangis je malam2. Dan bila budak ni dah terseliuh urat di bahunya akan mengakibatkan budak ni deman.. Bagi ubat demam siangnya ok.. Bila malam je demam kembali.. Telinganya sejuk.. Dan kakinya juga sejuk.. Itu tandanya budak ni demam kerana uratnya terseliuh..

kelebihan malam 10 terakhir Ramadan

Antara kelebihan malam 10 terakhir Ramadan adalah;

 Nabi Muhammad saw memperbanyakkan ibadat pada malam 10 terakhir Ramadan melebihi malam sebelumnya. Saidatina Aisyah berkata maksudnya;

“Rasulullah apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan malam (dengan ibadat), mengejutkan keluarganya (bangun beribadat), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (mengasingkan diri) daripada isteri-isterinya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

 Pada malam 10 terakhir ada satu malam yang dinamakan Lailatul Qadar (malam yang mempunyai berkat dan keistimewaan yang banyak).

Pada malam inilah diturunkan al-Quran seperti firman Allah bermaksud:

“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada Lailatul Qadar” (Surah al-Qadar, ayat 1)

Ibn Abbas berkata : “Allah menurunkan al-Quran sekali gus dari Al-Luh Al-Mahfur ke Bait al-E'zzah yang terletak di langit dunia. Kemudian ia diturunkan secara berperingkat-peringkat kepada Rasulullah selama 25 tahun.

Thursday, August 1, 2013

cerita insaf 2

kongsi cerita dari fb untuk peringatan diri sendiri


Seorang guru wanita sedang menyemak satu persatu karangan anak muridnya. Sewaktu melihat satu karangan yang ditulis oleh seorang pelajarnya, dia menjadi sangat emosi dan setelah melihat nama di muka hadapan buku itu, dia menangis teresak-esak. Lalu ditanya oleh suaminya

'Kenapa menangis ni?'

'Lihatlah karangan budak ni..'

Suaminya pun membaca dengan penuh khusyuk.

Jadikan Saya Sebuah Televisyen

"Oh Tuhan, malam ini saya ingin meminta kepada-Mu sesuatu yang sangat istimewa. Jadikan saya sebuah televisyen.
Saya ingin mengambil kedudukan televisyen. Menikmati kehidupan sebagaimana peti telivisyen di rumah saya. Saya akan memiliki 'tempat' tersendiri dalam hati keluarga sehingga mampu menjadikan keluarga sentiasa berada di sekeliling saya.
Saya akan diberi perhatian serius ketika bercakap. Saya ingin

Iklan Raya PETRONAS 2013 : Jahit



Wednesday, July 31, 2013

Samak dan Sertu



garis panduan sertu klik link bawah ni

http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/garis-panduan/garis-panduan-sertu

kat situ ada citer pasal takrif seru, Tafsiran, Hikmah, Spesifikasi atau jenis tanah, Spesifikasi atau jenis air, Pengecualian, Cara Melakukan Sertu Mengikut Syarak, Cara Sertu Premis Dan Barang Gunaan Dengan Menggunakan Tanah dan macam-macam lagilah siap dengan gambar2nya sekali.

aku tak boleh nak cut and paste sebab sebab dia dah bagi amaran tak boleh kecuali dengan kebenaran bertulis..so aku bagi address jela eh..... maklumlah ilmu dia...hak dia la kot.....:)

untuk perbezaan samak dan seru bolehlah korang googlekan lagi..... kat CG ada bincang bende ni

kenapa mende ni hot?
sebab video tu laaa....

Senarai syarikat-syarikat tak diiktiraf BNM



PERINGATAN KEPADA SEMUA PENGGUNA:
Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Bank Negara Malaysia (BNM) ingin memberitahu orang ramai mengenai senarai syarikat dan laman sesawang yang tidak diberi kebenaran atau kelulusan di bawah undang-undang dan peraturan berkaitan yang ditadbir oleh BNM.

Sila ambil perhatian bahawa senarai ini bukan senarai sepenuhnya. Senarai ini hanya bertujuan sebagai panduan kepada orang ramai berdasarkan maklumat dan pertanyaan yang diterima oleh BNM. Senarai ini akan dikemas kini dari semasa ke semasa untuk rujukan orang ramai.

Pihak PDRM dan BNM sentiasa bekerjasama dalam memberi kesedaran dan peringatan kepada masyarakat bagi memerangi "Jenayah Kewangan". Jangan Menjadi Mangsa..!!


Untuk melihat paparan yang lebih jelas, klik pada pautan di bawah.

http://www.bnm.gov.my/documents/2013/220713_FCA_bm.pdf


Sumber: BNMTELELINK

Sunday, July 21, 2013

tips untuk megelakkan terbeli insurance secara telefon

ishhh...bulan puasa ni...sakit perut aku gelak...

Lelaki Iran 108 tahun menjadi bapa untuk kali ke-11


klik gambar untuk sumber


perghh... hebat ni...cuma kawan aku kata sian kat baby tu...tak tau la aku sebab apa dia kesian kat baby tu...lepas ni mesti ada jual produk kelakian yang berasal dari iran...tuk ni jadi dutanya... biasa la...sbb orang kita kan suka mende2 camni...huhu

Seorang lelaki tua di utara Iran telah mengejutkan semua orang dengan menjadi bapa sekali lagi pada usia 108,


Anak kesebelas centenarian itu, perempuan, dilahirkan sedangkan anak pertama beliau sudah berusia 80 tahun.

Beliau mempunyai lebih daripada seratus anak, cucu, cicit dan piut miut.

Kerja keras, pemakanan yang baik, kebahagiaan dan mempunyai fikiran yang bebas tekanan adalah rahsia untuk kesihatan dan kehidupan yang panjang, kata beliau.

Lelaki itu berkata pada masa ini beliau tidak menggunakan sebarang ubat.

Isteri pertama dan kedua beliau masing-masing telah memberikan beliau sembilan dan dua orang anak .

NN / NN

terjemahan secara bebas oleh aku...kehkehkeh

Thursday, July 18, 2013

Peranan air

article ni panjang tapi worth reading...aku jumpa ni masa cari punca2 penyakit buah pinggang,,,kenapa aku cari? sebab aku nak cari betul ke minum air selain air ro boleh menyebabkan penyakit buah pinggang...errrr... if know what i mean sapa yang ckp camni...huhu baca dan fikir sendiri....


Peranan air dalam gaya hidup aktif
Oleh: MARY EASAW-JOHN

AIR memainkan peranan yang sangat penting untuk mengekalkan badan kita
sentiasa terhidrat - tidak kontang atau kering.

Dengan gaya hidup yang kian mendesak, kebanyakan daripada kita tidak pernah
lupa untuk makan. Sebaliknya, kita sering mengabaikan pengambilan air
sehinggalah menyebabkan penyahhidratan berlaku.

Selagi dahi tidak berpeluh dan mulut tidak menjadi kering, kita mungkin
tidak banyak memikirkan tentang cecair atau bendalir ini.

Mewujudkan pelan cecair sebagaimana pelan pemakanan sihat adalah penting
dalam kehidupan seharian kita.

Pengambilan cecair boleh berubah-ubah dari air putih atau air masak, jus
buah-buahan atau sayur-sayuran, minuman isotonik, susu serta buah-buahan dan
sayur-sayuran yang sarat mengandungi air.

Berapa banyak airkah yang dikatakan mencukupi?

Monday, July 15, 2013

video jihad di Syria

Sunday, July 14, 2013

Video kucing makan suratkhabar

Sedih tengok kucing ni tapi mengkut ceritanya, ia dah diambil oleh orang yang prihatin...


7 Khasiat Kurma

Kurma (Phonex dactylifera) atau Tamar merupakan sejenis tumbuhan yang berbuah dan boleh dimakan sama ada ketika ia sudah masak atau masih mentah. Kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang mana sebahagian daripadanya sudah terbukti secara saintifik. Malah dalam kitab suci al-Quran sahaja terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan amat sinonim dengan kisah sirah baginda.

“Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan“ (Surah al-Mukminah : ayat 19)

“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu.“ Sabda Rasulullah SAW.

Manakala sudut sains pula mengatakan, kandungan protein di dalam kurma adalah lebih kurang 2.5 peratus, serat 8.0 peratus manakala kandungan gulanya pula adalah sangat tinggi, yakni sehingga 63 peratus majoritinya adalah glukosa. Lemak yang terkandung di dalamnya pula adalah sangat sedikit iaitu sekitar 0.4 peratus sahaja. Kurma juga terkenal dalam dunia perubatan tradisional memandangkan ia juga kaya denga zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, C dan niasin.

Apakah antara khasiat utama kurma?

1. Paling cepat diproses dan diserap, sekali gus memberikan tenaga segera.
Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air.” Hadis riwayat Ahmad

Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2. Kaya dengan serat dan potassium
Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.

Selain itu, kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

3. Penguat memori
Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Kurma amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

4. Baik untuk wanita mengandung/bersalin
Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS? Menerusi malaikat Jibrail, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegar pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.

“Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,” (Surah Maryam : ayat 25)

Dan menurut sebuah laman web, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya (Sabda Rasulullah).

5. Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah RA, “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

6. Merawat penyakit
Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

7. Mengubati gangguan usus dan sembelit
Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

http://detikislam.blogspot.com



Sekian, Wassalam.



Membina Fikrah Benar



Ust M Nazim B Ariffin

Saturday, July 13, 2013

Sentuhan Ramadhan: 3 Tingkatan Puasa

1. Puasa Umum

Puasa kebanyakan umat yang sekadar mampu menghindarkan perut daripada makan, minum dan menahan keinginan berjimak.

2. Puasa Istimewa (Khusus)

Puasa yang dapat memelihara mata, telinga, lidah, tangan dan kaki daripada melakukan dosa selain menahan diri daripada makan, minum dan keinginan berjimak.



3. Puasa paling Istimewa (Khusus al-Khusus)

Merangkumi puasa umum dan puasa istimewa. Disempurnakan dengan puasa hati. Inilah kedudukan yang paling tinggi dan merupakan puasa para nabi dan rasul.

Sekian, Wassalam.



Membina Fikrah Benar



Ust M Nazim B Ariffin

forward dr email tempat keje,,,thank ustaz

Friday, July 12, 2013

Tak sahur , boleh ke?

Dulu2 masa sekolah dulu, kalau hari sabtu atau time cuti sekolah,,, kalau boleh sebelum tido dah sahur sebab taknak bangun kul 5...hishhh... teruk kan...sekarang ni,,, cubalah buat....keh3 sahur tu penting... tapikan... tahun lepas...ada satu youtube tu... penonton kat rumah kol mufti ni...dia tanya sah ke puasa tanpa sahur dan berbuka?

n3 aku tahun lepas

Puasa dan Imsak Menurut Sunnah



Thursday, July 11, 2013

Mehdi Hasan | Islam Is A Peaceful Religion | Oxford Union


saje nak simpan

Wednesday, July 10, 2013

Sentuhan Ramadhan 1434H

Selamat berpuasa yer


Takrif Puasa

Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari disertai dengan niat.





Dalil Pensyariatan

Firman Allah:

(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan furqan (antara yang hak dan yang batil). Kerana itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu (Al-Baqarah: 185)



Sabda Nabi SAW

Islam dibina atas lima perkara: Mengakui bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad SAW adalah Utusan Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menunaikan haji dan berpuasa di bulan Ramadhan. (Bukhari dan Muslim)



Ijmak

Umat Islam telah bersepakat atas wajibnya puasa Ramadhan lantaran ia salah satu daripada Rukun Islam dan termaklum kewajipannya dalam agama.



Hikmah Berpuasa

1. Ketibaan Ramadhan, umat Islam di seluruh dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap Allah.

2. Semua golongan samada kaya dan miskin terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih-mengasihi sesama umat Islam.

3. Amalan berpuasa melahirkan jiwa yang selalu taat kepada Allah, justeru itu akan lahir ketenangan jiwa dan ketaqwaan.

4. Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.

5. Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintui-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan syaitan dirantai.



Membina Fikrah Benar



Ust M Nazim B Ariffin

kongsi dr email tmpt keje...

Tuesday, July 9, 2013

terlepas [Nuffnang Blogbuster] Campaign - Switch 2 U

seme dpt ke mende ni?hehe daah lama tak bukak email la...

Dear Blogger,

Please accept our sincerest apologies for the error in the previous Blogbuster email.

We are pleased to inform you that you have been selected to participate in a Blogbuster campaign based on your survey preference to run Expandable ads. If you wish to be excluded from future Blogbuster campaigns, kindly leave a message at our helpdesk

The details of this campaign are as follows:

Campaign Name:
Switch 2 U Blogbuster

Video Submission Deadline:
2nd July 2013

Campaign Period:
9th July 2013 – 29th July 2013

lg satu kempen tarikh tutup 8 july...lps ni kena selalu bukak email la ek...nyosal den... mahal jugak tu dia bayo...kan?

nuffnang sila jemput saya lagi...saya akan rajin2 bukak email pasni...

Monday, July 8, 2013

tema Peringatan Hari Polis ke-206

Selamat hari polis....

Komuniti Sejahtera Komitmen Kami

SUNGAI BULOH, 8 Julai – “Komuniti Sejahtera Komitmen Kami” sebagai tema sambutan Peringatan Hari Polis ke-206 untuk menjamin kesejahteraan dan keselamatan seluruh penduduk, dalam konteks yang lebih luas, tema yang sama juga terpakai dalam pengurusan kesihatan masyarakat”, ujar Datuk Seri Mohd Bakri bin Mohd Zinin, Timbalan Ketua Polis Negara berucap di Majlis Lawatan Ke Hospital Sungai Buloh Sempena Peringatan Hari Polis Ke-206, hari ini.


Sunday, July 7, 2013

penapis air ro yang terbaik?

Ini adalah sambungan dari entry tips memilih penapis air terbaik
punyalah lama aku nak sambung...ekeke sebenarnya aku sambung sebab ada yang buat demo kat aku dan aku pun cari lah apa jadahnya test tu.. aku jumpa test tu dan...ehem

ok..camni...korang tentu pernah di demokan oleh penjual penapis air...ala yang pakai elektrolite tu,,,,macam dalam gambar


klik gambar untuk penerangan dalam BI dan lebih terperinci. Aku terangkan ikut bahasa kampung je ni.

ikut penerangan mamat ni...thanks mamat, hehe dia kata memanglah elektrolite tu akan keluar dari air yang ditest...kat rumah kita yang takde penapis air RO tu...kat dia memang takde kuar apa2 sebab dia air RO.... apa air RO tu? reververse osmosis le... tau le...tapi ape? maksudnya air ro ni memang kosong, takde pape kandungan mineral dalam dia sedangkan dalam air2 yang lain tu memang ada mineral ntah apa nama dia...korang baca blog tu,...keh3 so,,, dalam air memang ada kandungan mineral yang tak merbaHAYA KEPADA BADAN KITA..SO DONT WORRY...

jadi, apa tindakan anda2 semua,,, tindakannya kalau ada duit...sukati korang lah nak beli penapis harga ribu2 tu....aku pakai yang ratus2 je...ekeke ada kawan aku...lagi sempoi...beli yg puluh2 tu je... dah cukup dah .dia kata...
kalau takde duit,,,tak payah le susah payah semata2 kalau takut tengok demo tu,,,, yang coklat2 tu...bukan coklat atau apa2...itu adalah mineral yang dirembeskan oleh tindakbalas kimia....mineral dalam air yg tak merbahaya dalam badan.

untuk penerangan dalam BM yang lebih sedap bahasanya, boleh klik sini

hehe...siap ada gaduh2 pasal fakta...ntahlah....aku lebih sokong fakta oleh blog tu...

ps/ korang perasan tak...hampir semua penjual penapis air..akan citer pasal penyakit buah pinggang...


untuk keburukan minum air RO boleh baca kat sini, kalau nak lawan hujah, bolehlah berhujah dengan dia ek...dengan aku...aku ni malas sikit...ekeke nanti korang tulis2 panjang2,,,aku buat dunno jek sebab malas ...kat ctu komen seme pedas2 so...baca dan fikir sendiri sudahlah ek...

so, camana?aku dah sertakan sekali...pro and kon tentang kebaikan keburukan penapis air yang ada.. yang ro dan bukan ro dan korang juga boleh gaduh2 tentang fakta yang korang tau kat blog2 yang aku bagi tu...yang paling best baca komen tentang produk elken dan coway...mana satu yang terbaik? kalau nak tau... boleh tanya sendiri penjual nya...ekkeke

Tuesday, July 2, 2013

gambar: Jadual buka puasa seluruh negeri Melaka

boleh print yang ini untuk jadual berbuka negeri Melaka,

Monday, July 1, 2013

tempat suhu paling panas

Baca kat cnn website, satu daerah kat california telah mencapai suhu setinggi 128 F bersamaan dengan 53.33 C...perghhh panas sangat tu,,,kalau kat sini suhu 30 lbh pun dah panas...bayangkan le kalau 50 lebih... tapi kalau ikut google, suhu paling panas yang pernah direkodkan adalah 134 F atau 56.6 C dan daerah tu dinamakan sebagai Death Valley.

boleh baca kat sini tentang death valley

Friday, June 28, 2013

World's First Three-Parent Baby May Be British

Tak tau aku nak translate camna...tapi lebih kurang citer dia, baby dari 3 dna...maknanya campuran lagi satu dna ibu akan dicampurkan... tak taula aku ini nak kita anggap sebagai kemajuan atau apa....ini masih lagi diperingkat kajian dan belum diluluskan lagi tapi kadang2 dorang ni mana ada etika...atas nama kesihatan dan kemajuan...dorang pedulik apa...harap2 tak la sampai ke tahap ini ek...walaupun kata mereka ini adalah untuk penyakit apa ntah tak diturunkan dari ibu ke anak...tapi implikasi dari segi agama dan moral patut diambil kira dalam membuat sesuatu keputusan...

Tuesday, June 25, 2013

Video: Sumpahan Firaun?patung berputar sendiri?

korang tengok sendiri la ek...aku no komen tapi dari komen2 kat youtube tu ada yang kata sebab gegaran dari orang ramai tapi ada jugak yang kata masa takde orang pun dia bergerak berpusing tapi aku paling suka sorang tu komen kata dia gerak sebab silau...kah3

kadang2 ada yang lebih penting lagi untuk kita fikir2kan...jerebu yang melanda sekarang ni contohnya...baru sikit tu...ermmm...mana nak lari ek...

Monday, June 24, 2013

Hukum Memakai Tangkal

Menggantungkan tangkal di badan untuk dijadikan sebagai penghadang daripada gangguan makhluk halus atau untuk menyembuhkan diri daripada sesuatu penyakit boleh dibahagikan kepada dua bahagian ;

Pertama, menggunakan tangkal yang mempunyai bahan seperti tulang binatang atau kayu yang dikatakan berhikmah, atau seumpamanya, para ulama tidak ada khilaf untuk mengharamkannya, kerana ia boleh menjerumuskan seseorang itu kelembah syirik.

Sabda Rasulullah saw,






من علق ودعة فلا ودع الله له ومن علق تميمة فلا تمم الله له

Maksudnya : “ Barangsiapa yang menggantungkan manik-manik (tangkal) maka Allah tidak akan menjaganya. Barangsiapa yang menggantungkan tamimah (tangkal) maka Allah tidak akan menyempurnakan sesuatu untuknya”. (Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Kedua, adapun menggantungkan tangkal yang bahannya adalah ayat-ayat Al-Quran, maka dalam hal ini para ulama berbeza pendapat. Satu golongan mengatakan hukumnya adalah haram dan satu lagi golongan menyatakan harus.

Antara golongan ulama yang menyatakan haram ialah Ibnu Abbas, Huzaifah, Abdullah bin Mas’ud, sebahagian ulama Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal (salah satu riwayat daripadanya). Mereka berpandukan kepada maksud umum hadis di atas tadi, yang menyebut dengan jelas bahawa Nabi saw melarang umatnya menggunakan tangkal. Tidak kiralah sama ada bahan yang digunakannya itu daripada Al-Quran atau bukan daripada Al-Quran.

Hujah mereka, menggantungkan tangkal pada badan, boleh menyebabkan diri seseorang hilang penggantungan (tawakal) kepada Allah SWT. Sedangkan tawakal yang sebenar seseorang hamba hanyalah kepada Allah SWT sahaja, tidak boleh lain daripada itu.

Perbuatan menggantung tangkal yang terdapat ayat-ayat Al-Quran juga boleh membawa kepada penghinaan terhadap ayat-ayat suci Al-Quran. Apatah lagi jika ia di bawa masuk ke dalam tandas atau sipemakainya terlibat dengan pekerjaan yang bercanggah dengan syariat seperti pekerjaan maksiat dan sebagainya.

Manakala golongan ulama yang berpendapat hukum memakai tangkal yang bahannya adalah daripada ayat-ayat Al-Quran itu adalah harus, didokong oleh Abdullah bin ‘Amru bin Al-‘As, Abu Jaafar al Baqir dan Imam Ahmad bin Hanbal (salah satu riwayat daripadanya). Hujah mereka, sahabat Rasulullah saw pernah berbuat demikian untuk anak-anak mereka yang belum menghafaz Al-Quran.

Menurut Prof Dato’ Dr. Haron Din, walaupun terdapat perbezaan pandangan ulama tentang hal ini, akan tetapi perubahan zaman boleh membawa kepada perubahan hukum. Jika dirujuk kepada zaman sekarang, akidah umat Islam sedang terancam, umat Islam tidak begitu kuat bergantung kepada Allah, iman mereka begitu rapuh, mereka tidak lagi memperdulikan halal dan haram, apa yang mereka mahu ialah kenikmatan hidup yang sementara di dunia, tanpa memperdulikan untung nasib di akhirat.

Ditambah pula dengan suburnya gejala maksiat, syirik dan kufur kepada Allah SWT. Oleh yang demikian, jika penggantungan ummah kepada tangkal, tidak dibendung atau dicegah dengan sejelas-jelasnya ia akan mendorong masyarakat terjerumus kepada kerosakkan akidah.

Kesimpulannya, pendapat yang sahih, keharusan memakai tangkal yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran sebenarnya adalah di awal permulaan Islam. Apabila keimanan para sahabat sudah kuat tertanam dalam diri, maka Rasulullah saw melarang sama sekali memakai tangkal walaupun menggunakan ayat-ayat Al-Quran.

Hikmahnya ialah untuk mencegah daripada keburukkan yang lebih besar, memelihara kesucian Al-Quran dan seterusnya untuk membulatkan keyakinan bahawa hanya Allah SWT sahaja yang mampu melindungi manusia daripada segala-galanya.

kongsi dari fb

Friday, June 21, 2013

tindakan dan kesan semasa jerebu

sebarkan....kongsi dari fb

Thursday, June 20, 2013

poster kontroversi: budak makan najis


ini iklan kat oversea, iklan ni biasanya tujuan dia baik tapi kalau tak beretika camni...tapi kan,,,,entahlah...mungkin dia nak mengingatkan secara sungguh2...
eh!aku tak tau nak komen apa...ekeke tapi aku tak setuju la...sebab aku rasa geli pulak tengok gambar tu...

sumber

Wednesday, June 19, 2013

Selangor, Melaka, Johor Diwarta Kawasan Larangan Pembakaran Terbuka

kalau dah diberi amaran means kita kena juga amik langkah2 yang lain...contohnya banyakkan minum air masak dan kurangkan aktiviti luar rumah...

KUALA LUMPUR, 19 Jun (Bernama) -- Jabatan Alam Sekitar (JAS) pada Rabu mengisytiharkan seluruh negeri Selangor, Melaka dan Johor sebagai kawasan larangan pembakaran terbuka berkuatkuasa serta merta.

Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar Datuk Halimah Hassan berkata larangan mengikut Seksyen 29AA(2) Akta Kualiti Alam Sekeliling (Pindaan) 2001 itu, berkuatkuasa sehingga ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Bagaimanapun, katanya, larangan berkenaan tidak melibatkan pembakaran mayat, pembakaran bagi tujuan keagamaan, barbeku dan pembakaran gas mudah terbakar.

"Mereka yang disabit kesalahan melakukan pembakaran terbuka boleh dikenakan denda sehingga RM500,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya sekali," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Selain itu, Halimah berkata kompaun maksimum sebanyak RM2,000 juga boleh dikenakan atas setiap kesalahan.

Ketiga-tiga negeri tersebut sedang menghadapi masalah jerebu ekoran kebakaran hutan di negara jiran.

Halimah meminta orang ramai memberi kerjasama dengan menghubungi JAS di talian 03-88891972 atau 1-800-88-2727 dan Jabatan Bomba dan Penyelamat di talian 03-88880336, jika mengesan sebarang aktiviti pembakaran terbuka di kawasan mereka.

-- BERNAMA

Pengendali Laman Web Jiwang.Org Ditahan Di Kelantan

Pengendali Laman Web Jiwang.Org Ditahan Di Kelantan

Oleh JOSEPH SIPALAN

PUTRAJAYA: Sebuah laman web perkongsian muzik yang beroperasi secara haram di Kubang Kerian, Kelantan berjaya dilumpuhkan dengan penahanan pengendali laman web popular, jiwang.org.

Sebuah pasukan yang diketuai bahagian penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDKK) melakukan serbuan ke atas rumah suspek pada 11 Jun lalu, dalam operasi membanteras muzik cetak rompak di negara ini.

Ketua Pengarah Bahagian Penguatkuasaan KPDNKK, Mohd Roslan Mahayudin berkata, suspek dipercayai memperoleh ratusan ribu ringgit menerusi langganan dan penjualan ruang iklan di laman web tersebut yang kebanyakannya melibatkan muzik tempatan.

"Kami merampas peralatan ICT bernilai RM30,000 dalam serbuan itu dan suspek diberikan jaminan polis di Kubang Kerian," kata Roslan kepada pemberita di sini.

sumber

perghhhh.....

Bacaan index pencemaran udara

AIR POLLUTANT INDEX

kat mana nak tengok index ni? musim2jerebu ni semua boleh update are masing2 di sini dia akan update 3 kali sehari....

Tuesday, June 18, 2013

Saturday, June 15, 2013

tip berjimat untuk majlis perkahwinan


sumber


jimat sikit nak upah penanggah ...dia ni sorang pun dah cukup....keh3

Candy Crush The Movie (Official Trailer)

keh3,,, serius???


Jadual Waktu Imsak & Berbuka Puasa 2013 Bagi Negeri-Negeri Seluruh Malaysia 1434H/2013M.




tengok kat fb dh ada yang update pasal mende so...cam biasa...aku kongsi...hehe

Jadual Tersebut Boleh Di Muat-Turun (Download) Dengan Klik "Link" Mengikut Negeri Masing-Masing Seperti Yang Tertera Dibawah "Zon" Kawasan Anda...

Sumber - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Negeri MELAKA

Keseluruhan Negeri MELAKA

Link : https://docs.google.com/file/d/0B8sp2ae1NS_GdGJGbzNQUklOVnM/edit

Negeri JOHOR

link: https://docs.google.com/file/d/0B8sp2ae1NS_GTUlfbFpQWnpsSWs/edit

Zon 1 : Pulau Aur & Pulau Pemanggil



Thursday, June 13, 2013

GEMPAR!!! gambar ombak besar di Padang KoTa, Pulau Pinang?




Aku harap jangan le eh...klu betul2 jadi harap orang2 sana berhati-hati eh...tak sanggup nak baca kisah2 sedih...tajuk kat bawah ni tulis gempak2 camni...ntahlah...tak tau aku kenapa...

GEMPAR!!! ADAKAH TSUNAMI BAKAL BERLAKU?
(Ombak Setinggi 3.5 Meter Membadai Padang KoTa, Pulau Pinang)

Pulau Pinang dilanda ombak kuat setinggi 3.5 meter - Ombak kuat sehingga mencapai ketinggian 3.5 meter melanda kawasan Padang Kota Lama sehingga air laut melimpah ke ruang pejalan kaki dan membasahi bahagian tempat letak kereta di bahu jalan hari ini.

Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi, Muhammad Helmi Abdullah berkata keadaan ombak dipengaruhi angin kuat yang bertiup dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer sejam serta peralihan angin monsun Barat Daya yang diramal berterusan sehingga 15 Jun ini.

celebrity2 penyokong Liverpool

n3 ni just nak suka2 je eh...betul atau tidak,,, bukan perkara yang penting pun...kikiki

credit to Liverpool Fans Forum

Celebrities supporting Liverpool FC

1)Caroline Wozniacki - Danish Pro Tennis Player.
2)Angelina Jolie - American Actress.
3)Samuel L Jackson - American Actor and Film Producer.
4)Pope John Paul II - Polish Pope (deceased).
5)Liam Neeson - Irish Actor.
6)Daniel Craig - English Actor and Film Producer.
7)Mike Myers - Canadian Actor and Comedian
8)LeBron James - American Pro Basketball Player and Businessman.
9)Sheamus - Irish Pro Wrestler.
10)Kim Cattrall - English Actress.
11)Nelson Mandela - Former South African President.
12) Dr. Dre - American Record Producer, Rapper and Actor.
13)Sven Goran Eriksson - Swedish Football Manager.
14)Billy-Bob Thornton - American Actor and Musician.
15)Melanie C - English Singer-songwriter and Actress.
16)Clive Owen - English Actor.
17)Graeme Smith - South African Pro Cricketer.
18)Stephen Graham - English Actor.
19)Theo Walcott - English, plays for Arsenal.
20)Cameron Mooney - Australian Football Superstar.
21)Robbie Keane - Irish, plays for West Ham United.

Wednesday, June 12, 2013

Adab ketika Bersin





kongsi dr fb.

Monday, June 10, 2013

logo baru petronas


tengok mcm sama jek...tp mungkin kaler dia ada mcm effect kilat2 kot...ntahla...tak jauh beza pun pd pandangan mata aku la... korang?

PETRONAS INTRODUCES REFRESHED CORPORATE LOGO

PETRONAS today introduced a refreshed version of its corporate logo at the 2013 Asia Oil and Gas Conference (AOGC 2013).

A renewed ‘look and feel’ has been incorporated to the original PETRONAS’ oil drop logo to reflect the visual expression of PETRONAS’ Group Positioning, reimagining energy.

The refreshed logo is part of a group-wide exercise to further strengthen the visual potential of PETRONAS’ corporate icon by making it more contemporary while building on the existing equity and legacy of the PETRONAS brand.

In essence, the refreshed logo symbolises the growth and progression of the PETRONAS brand.

Pengalaman Safwan Anang siri 5

Realiti seorang banduan di Penjara Sg Buloh - Siri 5

Akhirnya dapat juga baring sekejap merehatkan tulang empat kerat yang betul-betul cukup letih setelah seharian melalui macam-macam perkara. Sambil-sambil baring aku masih menyambung cerita bersama dengan Jai. Macam-macam soalan jugak yang dia tanya mengenai perkembangan keputusan PRU baru-baru ni. Maklumlah semua banduan ni mana sumber maklumat selama duk dalam penjara. Kalau ada pun biasanya hanya Cikgu-cikgu yang duk bercerita kepada diorang. Tu pun belum tentu sahih ataupun tidak. Sumber biasa Utusan, Rtm dan Tv3 jelah. Panjanglah perbualan mengenai isu blackout malam tu. Tapi agaknya selang dalam setengah jam macam tu datang cikgu menjengah kami berdua, “ Ni yang mana satu Safwan?” Tanya cikgu dengan nada tegas.

Aku terus bangun dari pembaringan sambil menjawab, “ Ya, saya cikgu.” Jai pun turut bangun berdiri serentak waktu tu. “ Ya cikgu, ada apa?” Spontan Jai dengan nada slumber bersahaja. “ Ni ha, sebab kau lah rupanya yang diorang duk berhimpun buat demonstrasi kat depan penjara Sg Buloh ni. Pasang lilin lah, buat khemah la…” Aku hanya diam tersengih. Aku tahu mereka buat tu semata-mata nak bersolidariti bersama aku. Dalam hati aku, ni kalau aku menjawab ni aku jugak yang kena. “ Ni, Safwan kau tahu ke tak ni?” Cikgu tanya aku lagi. Kali ni aku jawab, “ Tak, tak tahu pulak cikgu.” Ringkas aku jawab. “ Ish, sebab kau lah diorang duk buat macam ni. Kenapa sebenarnya kau nak masuk sangat penjara ni? Cuba kau cerita apa masalah kau ni..” Sergah cikgu lagi. Dalam kepala aku, ni mesti cikgu nak soal siasat aku. Dah macam soalan polis pulak yang dia tanya. Maklumlah sudah beberapa kali aku ditahan polis dan itulah antara soalan biasa dalam proses soal siasat.


Wednesday, June 5, 2013

Pengalaman Safwan Anang siri 4

Realiti seorang banduan di Penjara Sg Buloh - Siri 4

Selesai solat maghrib berjemaah, aku tersentak seorang diri. Ibarat mimpi dah jadi nyata. Selama ini aku pernah bercita-cita untuk masuk ke penjara. Hari ini aku dah jejakkan kaki sendiri dan akhirnya dapat juga beribadah dalam kamar besi yang cukup menakutkan bagi kebanyakkan orang. Tapi ini jalan yang aku pilih dan aku nekad. Jai mula menyapa aku. “ Kau dah makan belum ni? Aku menjawab, belum makan malam lagi. Jap, aku bagitahu cikgu..” Jai membantu ku dapatkan makan malam walaupun waktu makan malam dah tamat tempoh, iaitu pada pikul 5.30 petang dan biasanya sehingga maghrib shj. Tapi Jai berusaha dapatkan juga makan malam untukku, dan Cikgu yang bertugas untukku meminta banduan kerja untuk dapatkan makan malam buatku. *(banduan kerja ni adalah banduan yang bebas bergerak di luar kawasan sel tapi masih dalam kurungan penjara dan biasanya terdiri daripada mereka yang dah lama menetap di penjara. Dan banduan ni akan berebut-rebut nak jadi banduan kerja, tukang bagi makanan ke, tukang mop lantai ke, tukang ambil catatan ke dan macam2 kerja lagi.)

Pengalaman Safwan Anang siri 3


Realiti seorang banduan di Penjara Sg Buloh - Siri 3
oleh : Safwan Anang (31302770)

Aku dibawa ke bilik saringan seterusnya. Nah, di sinilah aku betul-betul teruji. Cikgu H (aku hanya sebut huruf depan shj) menyuruh aku duduk betul-betul berhadapan sebuah kerusi besi. Kerusi besi ni cukup unik. Hanya yang pernah masuk penjara Sg Buloh dia akan tahu. Ya, itulah kerusi yang setiap banduan tanpa seurat benang di badan akan duduk mencangkung sambil batuk (membatukkan) diri, “Ehek, eehek, eheek..” Di bahagian bawah kerusi tu pula disediakan satu camera perakam bertujuan melihat setiap (saya terpaksa cerita terus terang) lubang dubur banduan. Dan aku pula diletakkan betul-betul berhadapan setiap kali banduan duduk mencangkung!

Pengalaman Safwan Anang siri 2

siri 1

siri 3

siri 4

Realiti seorang banduan di penjara Sg Buloh - siri 2
oleh : Safwan Anang (31302770)

Masuk sahaja pintu Sg Buloh, kami semua di bawa ke kawasan “kuarantin”. Semua diminta memberitahu atau mengisytiharkan (declare) sekiranya ada membawa bersama telefon bimbit. Mujurlah aku tak bawa dan minta isteri simpan. Tiba-tiba salah sorang Cikgu menjerit kuat “ Bukak semua kasut dan selipar, buang tali pinggang dan keluarkan dompet! Aku cakap sekali saja, sapa lambat siap! Tak lama lepas 4 lima saat…Panggggggggg!!! Orang pertama ditampar selang dua baris dari aku kerana lambat bukak kasut !”. Kan aku dah cakap bukak kasut, bukak kasut la…yang duk terhegeh-hegeh tu kenapa…rupanya mamat tu bukan warganegara dan tak paham bahasa Melayu.

Cikgu dah cakap, sape suruh kau datang Malaysia, kau sampai Malaysia ikut undang-undang sini lah. Duduk diam-diam. Kami semua di periksa dengan teliti. Lepas sorang je kena, habis semua banduan dah kecut perut termasuk aku. Jantung mula berdegung kencang! Gedebuk lagi, yang ni pulak lambat bukak tali pinggang. Semua banduan baru seperti kami terlolong mata melihat lepas sorang-sorang kena. Cikgu melaung, siapa-siapa yang tak reti nak ikut arahan dia akan kena!

Pengalaman Safwan Anang siri 1

Selepas joebangla, aku rasa ini satu lagi cerita yang rare dari pengalaman sebenar....


Realiti seorang banduan di penjara Sg Buloh - siri 1
oleh : Safwan Anang (31302770)

Terlalu banyak cerita yang nak dikongsikan sepanjang aku di Sg Buloh. Patutlah bila ditanya kepada bekas tahanan ISA, setiap hari dalam tahanan pasti ada cerita baru..sedangkan aku hanya berada di sana selama 3 hari 2 malam. Cabaran aku sebenarnya telah bermula sebaik sahaja mengambil keputusan supaya tidak dijamin…lawyer cuba pujuk, tapi aku nekad untuk teruskan niat protes…Sudah kali keempat aku ditahan, tapi belum pernah bermalam di lokap mahupun penjara.

Sunday, June 2, 2013

Harga rokok naik

Bermula besok (3 Jun), harga rokok Dunhill, Kent, Benson & Hedges akan naik kepada RM10.50 sekotak. Manakala harga rokok Peter Stuyvesant dan Pall Mall naik kepada RM9 sekotak dan Pall Mall Plain, Lucky Strike serta Rothmans International naik RM10.90 sekotak - British American Tobacco Malaysia (BAT)

sumber:http://mynewshub.my/?p=165670

berbaloi kah? hehe sib baik aku still e\bertahan lagi......ekeke

Saturday, June 1, 2013

tips bila kena tipu

jangan percaya dengan tajuk...blogger memang camni...kah3

ok...camana nak cerita?camni... aritu aku hantar tv untuk direpair... lepas 3 hari cina tu kol suruh amik tv... dia kata dah ok. aku pun amik...tanya apa masalah...dia kata ok jek... dah 2 hari dia test... takde masalah apa... tapi aku kena bayar rm30... service charge...sebelum tu masa aku hantar memang dia dah cakap... memang akan dicharge klu pun aku tak repair kat kedai dia sebab aku cakap kat dia, apa2 hal kol aku dulu kalau nak tukar apa2 part yang rosak... aku bukan apa...kalau part tu mahal buat pe aku nak repair, baik aku beli baru je... skrg tv pun dah murah,,, ye dak?tapi masa aku amik tu,,,dia kata tv aku tak rosak... ermmmm... geram je aku bila tv tak rosak kena bayar rm30. rasa macam tak patut dia charge aku camtu... terus rasa nak tulis dalam blog jangan hantar tv kat ctu... bila balik, aku pasang tv aku, memang ok... tapi aku cucuk cabel astro aku ke lubang yg lain pulak...so far ok jek... pastu bila rasa nak tulis dalam blog ,,,aku terfikir jugak memang tak patut dia charge aku tapi fikir2 balik,,, kalau dia tipu aku kata tukar sekian2 part charge aku seratus dua... lagilah aku kena tipu...atleast dia jujur jugaklah kan walaupun aku rasa rm30 tu agak mahal untuk just cek rosak ke tak tv aku tu....kan? patut aku cek dulu tv aku tu...tukar2 cabel ke...cucuk lubang lain dulu...sebab lubang yang lama tu tengok mcm dah berkarat... mungkin itu sebab musababnya... errr.... macam lucah pulak n3 aku ni... better stop now...kah3

tips nye apa bila kena tipu... tips nyer...muhasabah dan tengok dr segi +ve nyer...paling teruk tengok mungkin ada buat silap kat mana2...

Friday, May 31, 2013

presiden amerika barack obama pun tergagap nak jawab perempuan ni

Thursday, May 23, 2013

kawan yang hebat

kadang-kadang memang best la kan bila dapat kawan yang hebat ,,,,terutama bila ko bagi cadangan dia kata cadangan ko dah outdated.... perghhh....jam tu rasa menyesal bagi cadangan.... ye dak...tapi janganlah rasa camtu... apa kata bila ko kena camtu... ko jangan ignore apa dia cakap tapi ko updated kan knowledge ko lagi agar takde sapa kata ko outdated lagi...haha

Wednesday, May 22, 2013

panduan memberi nama anak

~~ LIMA MARTABAT NAMA YANG MULIA DI SISI ISLAM ~~

Para ulama ada menggariskan panduan dalam memberikan nama yang terbaik buat anak-anak. Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid menyatakan bahawa dalam memilih nama anak yang terbaik, terdapat lima martabat seperti susunan berikut:

Martabat 1

==> Rasulullah ada bersabda maksudnya: "Sebaik-baik nama di sisi Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman." (Riwayat Muslim)

Martabat 2

==> Semua nama yang dinisbahkan kepada nama-nama Allah yang mulia seperti Abdul Aziz, Abdul Rahim, Abdul Salam dan lain-lain lagi. (tambahan dari admin: jika mahu letakkan nama anak dengan nama Allah, PASTIKAN DILETAKKAN DIDEPANNYA PERKATAAN ABDUL)

Martabat 3

==> Tidak syak lagi bahawa nama yang terbaik ialah nama nabi kita Nabi Muhammad s.a.w. Antara nama baginda juga ialah Ahmad.
Kemudian diikuti dengan nama nabi-nabi Ulu al-Azmi iaitu Ibrahim, Musa, Isa, dan Nuh. Kemudian diikuti dengan nama para nabi dan rasul yang lain.

Martabat 4

==> Mendahului senarai mereka ialah para sahabat nabi. Nama yang terbaik dalam kalangan mereka ialah para Khulafa al-Rasyidin iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali. Kemudian sepuluh nama para sahabat yang dijanjikan Syurga. Termasuk juga dalam martabat ini ialah nama para isteri Rasulullah.
Termasuk dalam kumpulan ini juga, insan yang soleh dan solehah seperti yang termaktub dalam sejarah Islam yang agung seperti Solahuddin al-Ayyubi, Muhammad al-Fatih, Masyitah dan lain-lain lagi.

Martabat 5

==> Semua nama yang baik dan mengandungi makna yang baik boleh diletakkan pada anak. Jika memilih nama anak daripada jenis martabat yang kelima ini, rujuklah kepada nasihat dan panduan daripada ulama terlebih dahulu.

Rujuk tulisan Ustaz Salehuddin Abu Samah dalam Majalah Al-Ustaz (isu No.09), m/s: 88.

Tuesday, May 21, 2013

aku kena simpan cerita ni...

c&p dr facebook. simpan untuk peringatan diri sendiri...


Ku Sangka Orang Gila

......26 May 2011.....

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang "lusuh " karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.

Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.

Pakcik tadi tenung aku sambil berkata "pakcik dah makan nak.. terima kasih nak.." Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.

Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. "Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?" Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.

Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. "Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom." Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.

Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah...

Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh.... Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.

Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.

Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.

Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: "Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam.." Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan...
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..

(Copy pasted - Warta Dari Hati)
Oh My Islam

Monday, May 20, 2013

Senarai kamera aes di melaka



orang Melaka sila print dan simpan dalam kereta...ekeke tapi kalau ada smartphone boleh download aes detector... huhu

Sunday, May 19, 2013

Hulur coklat sambil tarik tangan




KEMAMAN– “Lelaki itu hulur coklat, tapi saya tak ambil lalu dia hulur sekali lagi sambil tarik tangan saya. Saya sempat tepis dan berlari ke arah rumah,” kata murid tahun lima Sekolah Kebangsaan (SK) Binjai, Nur Ezzati Nadhirah Amaram yang nyaris menjadi mangsa culik ketika pulang dari sekolah, Rabu lalu.

Ketika kejadian kira-kira jam 1.30 petang, sebuah van berwarna perak secara tiba-tiba berhenti berdekatan Nur Ezzati ketika dia berjalan pulang keseorangan kira-kira 200 meter dari rumahnya.

Menceritakan detik menakutkan itu, Nur Ezzati yang masih trauma berkata, selepas sebuah van berhenti, seorang lelaki berkulit gelap dipercayai Melayu turun dari van lalu menegurnya dan mahu menyerahkan sekeping coklat.

“Dia tegur saya ‘Adik nak coklat tak? Abang kenyang dah, ambillah’ sambil hulur coklat, tapi saya tak cakap apa-apa sebab takut dan ingat pesan mama yang melarang saya bercakap dengan orang tak dikenali. Lepas saya tepis tangan dia, saya lari sekuat hati ke arah rumah, waktu saya toleh ke belakang saya tengok van itu mengundur dan berlalu pergi.

“Waktu lihat van itu, saya tengok ada antara empat atau lima orang lelaki dan semuanya pakai cermin mata hitam termasuk lelaki yang hulur coklat,” katanya semalam kepada Sinar Harian.

Jarak sekolah dan rumahnya hanya kira-kira 500 meter dan ketika kejadian, Nur Ezzati melalui hadapan padang futsal Binjai dan pulang sekolah agak lewat kerana menjalani latihan untuk sambutan Hari Guru.

“Mulut lelaki itu senget sedikit sebelah kiri dan pakai baju berwarna gelap. Dia macam sebaya abah saya, mungkin dalam lingkungan umur 40-an.

"Saya sempat tengok nombor pendaftaran van itu yang bermula dengan huruf T dan nombor 3 di belakang,” katanya yang mengakui takut untuk ke sekolah kerana khuatir akan berulang perkara sama.

Sementara itu, ibu Nur Ezzati yang juga suri rumah, Roziah Harun, 43, berkata, dia terduduk apabila mengetahui kejadian yang menimpa anaknya itu selepas pulang ke rumah pada waktu Maghrib.

Katanya, pada waktu pagi hari kejadian, dia menghantar anak ketiganya itu ke sekolah seperti biasa namun tidak mengambil anaknya itu pada waktu pulang sekolah kerana berada di Kuala Terengganu bagi menyelesaikan urusan.

Berikutan itu, mereka membuat laporan polis di Balai Polis Chukai kira-kira jam 10.27 malam pada hari sama dan fotofit suspek pula siap kelmarin.

“Saya sendiri pun trauma, pada malam itu saya terkejut dalam tidur dan masih teringatkan kejadian yang menimpa anak saya. Tapi saya syukur sebab anak selamat.

“Jadi saya harap ibu bapa, masyarakat dan anak berjaga-jaga kerana kita tidak mahu peristiwa yang menimpa anak saya ini berlaku lagi. Ibu bapa perlu sentiasa mengawasi dan memberi ingatan
kepada anak untuk elak kejadian culik berlaku,” katanya sambil berharap polis dapat membuat rondaan lebih kerap terutama ketika waktu pergi dan pulang dari sekolah.

Katanya, kejadian itu perlu dipandang serius kerana kes culik yang kerap terjadi di kawasan Pantai Barat sebagaimana yang disiarkan media massa sekarang turut berlaku di Pantai Timur.

sumber:SH

Wednesday, May 15, 2013

Senarai penuh Kabinet baru Najib 2013

SENARAI PENUH BARISAN KABINET MALAYSIA 2013

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI:
(1) YB DATO’ SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO’ SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO’ SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO’ SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(3) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO’ SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO’ SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO’ SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO’ FADILLLAH YUSOF (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HASAN BIN MALEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SUBRAMANIAM (MIC)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)
RINGKASAN:

PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
TIMBALAN PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
MENTERI: 30 JAWATAN (TERMASUK TIMBALAN PERDANA MENTERI)
TIMBALAN MENTERI: 27 JAWATAN
JUMLAH 57 JAWATAN
JUMLAH KEMENTERIAN 24
JUMLAH SENATOR SEDIA ADA 1 ORANG
JUMLAH SENATOR AKAN DILANTIK 5 ORANG (2 MENTERI DAN 3 TIMBALAN MENTERI)
JUMLAH BACKBENCHERS 82 ORANG

CARA PENGIRAAN TARIFF ELEKTRIK TNB

tengok gambar, korang kiralah sendiri...ekeke lagi byk guna...lg byk le kena bayar...nak buat camana...pilihan rakyat Malaysia...


Tuesday, May 14, 2013

Tempat-tempat Wifi Percuma Daripada Kerajaan Negeri Selangor

Buat Masa Ini, Berikut Tempat2 Yang Telah Disediakan "WIFI SELANGORKU" Di Negeri Selangor

untungla orang2 Selangor...

video katakan tidak pada racism



Pemimpin Kafir Yang Adil vs Pemimpin Islam Yang Zalim - Ustaz Azhar Idrus



Monday, May 13, 2013

Susur galur orang melayu

selepas moyang kita panggil apa? selepas cicit nak panggil apa? hehe ramai tak tau kan...termasuk aku.. ini aku share dr fb...thanks kepada yang mengkaji...



Sunday, May 12, 2013

kalau terlupa bilangan rakaat

kongsi dr fb lagi...



sumber

kalau bole klik pada sumber untuk perbincangan bacaan sujud sahwi dan lain2 lagi perkara berkaitan...klu nak tau la...klu dah tau...takpela...

Saturday, May 11, 2013

TIPS KESELAMATAN UNTUK MEMANDU

share dr fb polis

TIPS KESELAMATAN UNTUK MEMANDU.

Memandu adalah antara perkara biasa bagi kita yang boleh memandu dan memiliki kenderaan untuk melancarkan aktiviti harian seperti ke tempat kerja, namun ada beberapa perkara penting yang sering kita abaikan dan ambil mudah. Iaitu :

1. Jangan terlalu dekat dengan kenderaan di hadapan;
2. Jangan malas memberikan isyarat;
3. Jangan memotong jika anda teragak-agak;
4. Jangan menyalahgunakan lorong kecemasan;
5. Jangan mencelah diantara kenderaan;
6. Jangan memecut apabila menghampiri tol;
7. Pasangkan lampu ketika hujan.

Patuhilah setiap peraturan jalan raya yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa. Semua peraturan yang dibuat bukan semata-mata untuk menyusahkan anda malahan ia sebenarnya adalah untuk keselamatan anda dan juga pengguna jalan raya yang lain.

Video Cara Wudhu Rasulullah SAW - Sunnah Rasulullah SAW.

Tuesday, May 7, 2013

PRU13: Keputusan negeri melaka

simpan untuk simpanan sendiri

PARLIMEN

P134 Masjid Tanah

Mas Ermieyati Samsudin (BN): 27,688

Mohd. Nasaie Ismail (Pas): 11,488

BN menang, majoriti: 16,200

% Mengundi: 86.7

P135 Alor Gajah

Datuk Koh NaiK Oong (BN): 32,594

Yeo Shen Li (DAP): 20,997

BN menang, majoriti: 11,597

% Mengundi: 86.7

P136 Tangga Batu

Prof. Datuk Dr. Abu Bakar Mohd. Diah (BN): 39,468

Rahim Ali (PKR): 23,835

BN Menang, majoriti: 15,633

% Mengundi: 87.9

Sunday, May 5, 2013

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH

kongsi dr fb untuk simpanan sendiri juga... bole cuba amalkan


Thursday, May 2, 2013

pembuli pelajar perempuan telah dihukum

amik dr fb PDRM

KES BULI PELAJAR PEREMPUAN SELESAI

Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui laman facebook rasmi menerima banyak kiriman video klip yang memaparkan seorang remaja perempuan dipercayai pelajar sekolah menengah dibuli oleh enam remaja perempuan lain baru-baru ini.

Hasil semakan polis mendapati kejadian buli berkenaan berlaku di Kota Tinggi, Johor pada Januari lepas dan telah berjaya diselesaikan.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Mohd Nor Bin Rashid berkata, enam remaja perempuan berumur di antara 15 hingga 16 tahun telah ditangkap berhubung kejadian buli terhadap pelajar perempuan berusia 14 tahun berkenaan.

“Pelajar yang ditangkap telah dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM500 dan dibayar kepada mangsa selain diikat jamin berkelakuan baik selama tiga tahun serta dikehendaki melapor diri kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) setiap bulan selama dua tahun,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat di bawah Seksyen 509, Kanun Keseksaan iaitu menggunakan perkataan yang memalukan seorang wanita.

Kes buli berkenaan menjadi perhatian ramai selepas rakaman video insiden itu disebarkan dalam laman sosial Facebook selain laman perkongsian video Youtube sehingga mendapat komen negatif pelbagai pihak yang kesal dengan kejadian itu.