Our social:

Latest Post

Wednesday, November 30, 2011

jangan paksa baby tido

CARA UNTUK KUATKAN SIGNAL HP


GAMBAR NI DAH LAMA TAPI AKU RASA MASIH RELEVAN...EKEKE

Tuesday, November 29, 2011

Kegunaan botol plastik


sewa jela pelampung...jgn buat cenggini...ekeke

Monday, November 28, 2011

Pemanduan berhemah

Do’s & Don’ts of driving
Before you drive...



HAVE A CLEAR HEADHAVE A CLEAR HEAD Make sure you always have a clear head before deciding to operate a motor vehicle. Alcohol and certain drugs, both illegal and legal, can severely impair your driving skills. Many prescription and over-the-counter medications can cause dangerous drowsiness. Get a good night's rest and don't drive for long stretches without a break. If you are tired, don't risk the safety of yourself and others on the highway by trying to drive. Just as with alcohol--designate a driver or choose another means of transportation such as taxi cab or public transportation.

LIMIT DRIVING ALONE WHEN TIRED
Driving with someone else in your vehicle can increase your overall alertness. It is well recognized that when driving alone, especially when sleep deprived and at night, your chances of a crash are dramatically increased.

READ THE LABELS
If you are taking any medications, be sure to read and obey the warning labels. If the label says the medication causes drowsiness or not to drive--heed the warning and don't drive. The warnings are there for a reason. Consult with your doctor or pharmacist if you have any questions or to ask about medications for your condition that don't cause drowsiness.

PLAN AHEADPLAN AHEAD
Allow yourself plenty of extra time to reach your destination and allow for emergencies or traffic jams. In today's busy world most of us are in a hurry to get where we are going. By allowing extra time we can be more relaxed when operating our vehicles and thereby cut down on the incidences of road rage, such as excessive speeding, tailgating and weaving in and out between cars.

RESEARCH SAFETY FEATURES
Safety should always be a top priority when shopping for a vehicle. Research the safety performance of any vehicle you are considering buying including how the vehicle performs in crash tests. Both driver and passenger side air bags are now mandatory in all new cars. Look for side impact bags in many new models as well. When buying a used vehicle, look for one with air bags. Research what type of safety systems are in the car and choose the safest to protect you and your loved ones in the event of a collision.
While in the driver's seat :



RELAX
Avoid aggressive driving by relaxing and having patience. By not being in such a rush to reach your destination you will be a calmer person and won't need to speed and run red lights. A yellow light means slow down, not speed up. Always stop at red lights.

BE ALERT TO SIGNS OF FATIGUE
If you start to feel tired when driving pull over in a safe area and let someone else drive. If you are alone, pull into a safe location such as a well lit rest stop and take a short nap or get out of the car and walk around for a few minutes. Stop as often as necessary. When traveling on long trips, eat light. Large, heavy meals can make you drowsy.

PRACTICE COMMON SENSE SAFETY RULES
Always wear your safety belt and make sure all your passengers are buckled properly, even on short trips. If traveling with children, educate yourself on the many kinds of child safety seats and restraints. Choose which system is best for your child and always follow the directions. Make sure children ages 12 and under are always buckled up in the back seat, the safest place to ride.

KEEP YOUR EYES ON THE ROADKEEP YOUR EYES ON THE ROAD
Avoid taking your eyes off the road by eliminating any possible distractions ahead of time. Before setting out on a drive, be sure that important items are within easy reach, i.e. directions and maps, sunglasses, etc. Reduce to a minimum possibly dangerous diversions of your attention from the tasks of safe driving such as changing tapes or compact discs and always pull over to a safe place to use your cellular telephone.

Sunday, November 27, 2011

Amaran untuk photographer



sumber email...ekeke
jangan le amik gambar posisi cenggini...ekeke bahaya tau...

Saturday, November 26, 2011

Mengenali bulan Muharram

Assalamu’alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh Dan Salam Sejahtera,



Muharram 1433H akan tiba tidak lama lagi, menemui kita sama ada kita sudah bersedia untuk menyambut kedatangannya atau pun kita masih hanyut dibuai mimpi indah tanpa menghiraukan tentang perjalanan waktu yang begitu cepat berlalu. Rasanya baru saja kita bersama tahun 1432H dan kini ia bakal pergi meninggalkan kita bersama kenangan dan nostalgia indah dan duka yang tercatat dalam diari perjalanan hidup kita. Muharram mengingatkan kita kepada hijrah Rasullullah SAW dari kota Mekah ke kota Madinah dalam mencari kuasa ke arah merubah tamadun dan peradaban dunia yang dinodai oleh kesyirikin dan najis kesesatan kerana kuasa pemerintahan pada masa itu berada dalam genggaman tangan mereka yang tidak layak untuk menjalankan amanah Allah.



Kini hijrah sebagaimana Rasulullah SAW itu tidak akan berlaku lagi tetapi penghijrahan dari alam kesesatan sekular ciptaan manusia akan terus berlaku sehinggalah tertegaknya kembali khilafah Islam yang telah lama diruntuhkan. Hjirah untuk kita juga berkaitan dengan sikap dan amalan diri kita sendiri yang mana adakah kita sudah mampu merubah diri dari peralihan masa ini atau pun memang kita terus berpuas hati dengan segala apa yang ada tanpa niat dan usaha ke arah melakukan reformasi pada diri sendiri ke arah yang lebih baik dari hari semalam. Tidak runsingkah kita apabila memikirkan bahawa dengan berlalunya 1432H dan tibanya tahun 1433H ini maka dengan sendiri bertambahnya umur kita? Tidak risaukah kita jika umur kita bertambah seiring dengan bergandanya dosa kita dan pahala kita pula terus berada ditakuk lama?



Semoga kedatangan tahun baru hijrah ini kita mampu menyambutnya dengan pelbagai amalan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan juga mampu merubah diri ke arah yang baik. Banyakkanlah bertaubat kepada Allah di atas segala dosa yang lalu, lebih-lebih lagi apabila mengingatkan bagaimana Rasulullah SAW sendiri yang telah terjamin akan masuk syurga dan juga terhindar daripada sebarang dosa sentiasa bertaubat kepada Allah sedangkan kita yang tidak lepas daripada terpalit dengan najis dosa terus hidup dengan gelumang dosa itu tanpa bertaubat kepada Allah. Adakah kita merasakan tidak ada masa untuk bertaubat sedangkan masa untuk membuat maksiat begitu banyak atau pun merasakan dosa yang dilakukan itu kecil sangat dan tidak payah bertaubat? Ingatlah kita bahawa dosa yang kecil turut akan ditayangkan oleh Allah di padang Mahsyar nanti dan ia turut menjadi saham ke arah menjerumuskan kita ke lembah neraka yang panas membakar.



Oleh yang demikian, gunakanlah segala peluang yang ada dengan berdoa, bertaubat, mengerjakan solat sunat taubat, beristighfar, berpuasa sunat dan sebagainya.



Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1433.



b/p Ust M Nazim B Ariffin

FW: Renungan - Hadis : Hijrah

Assalamu’alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh Dan Salam Sejahtera,



Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Khattab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang diniatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu. (Riwayat Bukhari dan Muslim)



Pengajaran hadis:

1. Niat adalah teras segala amalan. Amalan baik mesti disertakan niat yang baik.

2. Hijrah adalah suatu peristiwa besar dalam Islam di mana umat Islam diperintahkan berhijrah. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, dia akan dikurniakan pahala besar, sebaliknya jika kerana dunia atau perempuan, maka dia hanya mendapat apa yang diniatkannya. Walaupun hijrah sudah tiada lagi, namun hijrah dengan makna meninggalkan maksiat kepada melakukan taat, ia juga dianggap hijrah yang akan dikurniakan pahala.





b/p Ust M Nazim B Ariffin

Friday, November 25, 2011

Renungan: Ucapan dan Keadaan

1. Perkataan SUBHANALLAH

Ertinya : MAHA SUCI ALLAH



Ianya diucapkan tatkala kita melihat sesuatu perkara yang menggembirakan kita ataupun perkara-perkara yang hebat lagi ajaib. Contohnya tatkala kita melihat orang yang tidak cedera walaupun terlibat di dalam kemalangan. Tujuan kita mengucapkan “SUBHANALLAH” iaitu seolah-olah kita mendidik diri kita: “Wah ! hebatnya orang itu, tak cedera langsung. Tapi Allah lebih Maha Hebat kerana itu semua tidak akan berlaku melainkan dengan izin Allah Ta’ala.



Ianya diucapkan juga apabila kita melihat ada apa-apa perkataan ataupun perbuatan yang menyebabkan seseorang itu syirik kepada Allah.

Ertinya: “ Dialah Allah yang tidak ada sama sekali Tuhan yang layak disembah kecuali dia Yang Maha Berkuasa, Maha Suci, Maha Selamat, Maha Memberi Keamanan, Maha Peneguh, Maha Mulia, Maha Gagah Perkasa, Maha Besar, Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sekutukan”. Surah al-Hasyr ayat 23



Lihat penggunaan “SUBHANALLAH” ataupun yang semakna dengannya melalui ayat Al-Quranul Karim di bawah ini:



Ertinya:” Maha Suci Tuhan yang telah memperjalankan hamba-Nya di waktu malam(Isra’) daripada Masjid al-Haram (di Makkah al-Mukarramah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekitarnya, agar Kami menunjukkan kepadanya (Nabi Muhammad saw) beberapa tanda kekuasaan Kami. Sesungguhnya Dia (Allah) adalah Tuhan Yang Maha Mendengar Lagi Maha Melihat”. Surah al-Isra’ ayat 1



Ya!, peristiwa Isra’-Mi’raj adalah satu peristiwa yang ajaib lagi hebat, namun sehebat-hebat peristiwa itu, lebih hebat lagi Tuhan yang telah mengatur dan mencipta peristiwa itu, Tuhan itulah Allah Ta’ala Yang Maha Hebat, Yang Maha Mendengar segala doa Nabi-Nya saw dan tohmahan puak-puak yang tidak mempercayai kisah itu dan Maha Melihat segala-galanya. Dan Maha Sucilah daripada segala sifat-sifat yang tidak sepatutnya dilemparkan kepada Dia.



Ucapan “SUBHANALLAH” ini juga dikenali sebagai “TASBIH”.



2. Ucapan “ALHAMDULILLAH”

Ertinya : Segala puja-puji hanyalah untuk Allah ataupun Segala syukur dan terima kasih hanyalah untuk Allah.



Ianya diucapkan sebagai puja-pujian dan bersyukur di atas segala nikmat yang Allah Ta’ala berikan kepada kita.



Contoh ayat Al-Quranul Karim yang menerangkan hal ini ialah:



Ertinya: Dan Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada mereka; mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: “Segala puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada (Syurga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran, dan diserukan kepada mereka: “Itulah syurga yang diwarisi kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan”. Surah al-‘Aaraf ayat 43.



Ayat di atas menerangkan nikmat yang diperolehi oleh orang-orang yang beriman kelak di hari akhirat iaitu nikmat mendiami syurga yang dijanjikan kepada mereka dahulu. Lihat!, para penghuni syurga nanti akan mengucapkan “ALHAMDULLILAH” sebagai berterima kasih dan bersyukur di atas ganjaran yang Allah Ta’ala berikan kepada mereka dan disebabkan Allah Ta’ala telah mengutuskan kepada mereka wahyu dan panduan melalui Para Rasul as.



Kita juga wajib mengucapkan syukur kepada Allah Ta’ala di atas nikmat sampainya Islam kepada kita dan masih ramai lagi para ulama’, kerana tanpa Islam dan bimbingan para ulama, tidaklah kita layak masuk ke dalam syurga Allah Ta’ala kelak.



Lihat lagi firman Allah Ta’ala di dalam Surah al-Kahfi ayat 1:



Ertinya: “Segala puja-puji hanyalah untuk Allah (Tuhan) yang telah menurunkan kepada hamba-Nya kitab dan tidak pula Allah ciptakan baginya ada sebarang kebengkokan (pertentangan dan perselisihan di antara satu ayat dengan ayat yang lain)”.



Kita juga wajib bersyukur kepada Allah Ta’ala di atas nikmat adanya kitab Al-Quranul Karim sebagai panduan hidup kita, yang mana tanpanya, pastilah kita tidak akan menemui kebenaran dan kejayaan di dunia dan di akhirat.



Selain itu ianya diucapkan apabila kita dipuji, contohnya apabila orang memuja kita lantaran kejayaan kita, lalu kita pun menjawab: “Alhamdulillah, saya berjaya” (Diucapkan ucapan “Alhamdulillah” agar kita tidak lupa bahawa sehebat mana pun usaha kita, ianya tentu tidak akan berjaya jika tidak diizinkan oleh AllahTa’ala).



Ucapan “ALHAMDULILLAH” ini juga dikenali sebagai “TAHMID”.



3. Ucapan “ALLAHU AKBAR”

Ertinya: Allah Maha Besar.



Ianya diucapkan di dalam beberapa situasi

1- Apabila berada di tempat yang tinggi.

2- Apabila berada di dalam ketakutan.

3- Sebagai teriakan untuk menakutkan dan menggerunkan musuh-musuh Allah Ta’ala.

4- Sebagai “pembakar semangat” para pejuang Islam.

5- Ketika azan, takbiratul ihram dan takbir hari raya.



Ucapan ini dikenali juga sebagai “TAKBIR”.



4. Ucapan: “LA ILAHA ILLALLAH”

Ertinya: “Tidak ada sama sekali Tuhan yang layak diibadati melainkan Allah.



Masyarakat Arab biasanya menyebut kalimah ini apabila melihat sesuatu yang menggerunkan ataupun peristiwa yang mengerikan.



Kalimah ini adalah intipati dan dasar ajaran Islam. Silalah melihat kitab-kitab zikir dan wirid yang sahih (seperti RIYADHUS SOLIHIN oleh Al-Imam An-Nawawi ataupun KALIMUT TOIYIB oleh Al-Imam Ibnu Taimiyah) untuk mengetahui kalimah Tauhid ini.



Ia dikenali juga dengan gelaran “TAHLIL”.



5. Ucapan “BISMILLAH”

Ertinya: Dengan Nama Allah.



Ucapan ini dikenali sebagai “BASMALAH”



Dilakukan sebagai menunjukkan adab di antara seseorang hamba dengan Allah Ta’ala ketika melakukan perkara-perkara yang diredhai-Nya.



Ucapan ini dikenali sebagai “BASMALAH” Ertinya di sini ialah: “Bismillah” digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang diredhai oleh Allah Ta’ala sahaja. Seolah-olah tatkala kita membacanya kita turut sama beriktiqad: “Aku menyebut nama Allah ini supaya kerja yang aku lakukan ini dirahmati dan diberkati oleh-Nya.



Adapun jika digunakan untuk perkara-perkara yang dilarang, maka ia adalah haram bahkan kadang-kadang boleh membawa kepada murtad kerana dianggap menghina kesucian ataupun mempersendakan Allah Ta’ala.

Contohnya:

A- Membaca “Bismillah” untuk menyembelih binatang-binatang yang tidak disembelih untuk tujuan yang dibenarkan ( seperti untuk mandi safar, untuk “menjamu” penunggu dan jin.

B- Membaca “Bismillah” untuk “tikam” nombor ekor, toto dan lumba kuda serta sebarang perjudian.

C- Membaca “Bismillah” untuk melakukan jampi-jampian yang dilarang oleh agama kita.

D- Membaca “Bismillah” untuk makan dan minum apa-apa yang haram.



6. Ucapan “MA SYA ALLAH”

Ertinya: Apa yang Allah Kehendaki



Diucapkan ketika melihat apa-apa yang baik dan indah.

Diucapkan juga ketika melihat perkara-perkara yang luar biasa dan hebat (sama seperti Tasbih)

Tidak boleh digunakan sebagai ucapan tatkala melihat sesuatu yang dilarang, contohnya menyebut “MA SYA ALLAH” ketika melihat wanita-wanita yang berpakaian seksi sebab kalimah itu bermakna “Apa-apa yang Allah kehendaki”, sedangkan Allah Ta’ala tidak pernah sama sekali menyuruh wanita-wanita berpakaian seksi di hadapan bukan suaminya. Dan begitu juga tidak boleh mengucapkan kalimah ini tatkala melihat pelakon-pelakon yang seksi-seksi di TV.

Hati-hati dan fahami baik-baik penggunakan kalimah dan ucapan ini !!!.



Ucapan ini diistilahkan sebagai “AL-MASYIAH



7. Ucapan “A’UZUBILLAHI MINASY SYAITONIR RAJIM”

Ertinya: Aku memohon perlindungan Allah daripada syaitan yang direjam (terkutuk)”.



Diucapkan sebagai memohon perlindungan dan keselamatan kepada Allah Ta’ala daripada segala jenis gangguan, sama ada gangguan syaitan ataupun bala-bencana.



Diucapkan juga sebagai memulakan bacaan ayat-ayat suci Al-Quranul Karim.



Ucapan ini digelar sebagai “AT-TA’AWWUDZ”.



8. Ucapan “LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAH”

Ertinya : Tidak adalah daya-upaya dan kekuatan (yang sebenar/yang terutama) melaikan dengan izin (pertolongan) Allah.



Diucapkan apabila melihat perkara-perkara yang tidak disukai ataupun apabila kita tidak terdaya untuk melakukan sesuatu.



Dan diucapkan apabila kita merasai kekurangan dan kelemahan yang ada pada diri kita seperti sedang berhadapan dengan jumlah musuh yang lebih ramai daripada pihak kita.



Ucapan ini dikenali sebagai “AL-HAUQOLAH”.



9. Ucapan “INSYA ALLAH”

Ertinya: Jika diizinkan Allah





Diucapkan apabila kita berjanji untuk menyempurnakan hajat seseorang. Ataupun apabila hati kita berat 70% untuk memenuhi janji itu maka bolehlah kita menyebut “INSYA ALLAH”, tetapi jika kita memang tidak mahu memenuhi hajat itu ataupun hati kita memang berat 70% untuk tidak memenuhinya, maka tidaklah wajar kita menggunakan kalimah ini..[Hasil temuramah di antara Allahyarham S. S Dato’ Ishak Baharom, Bekas Mufti Selangor Darul Ihsan dengan sebuah majalah di Malaysia]



Ucapan ini dikenali sebagai “TAWAKKUL” (Tetapi masyarakat Melayu memanggilnya sebagai tawakkal)



10. Ucapan “BARAKKALLAHU FIK”.

Ertinya: Semoga Allah memberkati engkau.



Diucapkan kepada seseorang yang kita cintai ataupun sebagai doa baginya.

Menurut sunnah ucapan yang seumpama ini diucapkan juga kepada mereka yang baru berkahwin.



Ucapan ini dikenali sebagai “AT-TABARRUK”.



11. Ucapan “JAZAKALLAHU KHAIRAN”.

Ertinya: Semoga Allah membalas jasa baikmu itu dengan kebaikan.



Ucapan ini sebagai tanda terima kasih kita pada seseorang.



Boleh juga diucapkan dengan “JAZAKALLAHU KHAIRAN KATSIRAN” (Semoga Allah membalas jasa baikmu itu dengan kebaikan yang banyak)



Boleh juga diucapkan dengan “JAZAKALLAHU KHAIRAL JAZAK” (Semoga Allah membalas jasa baikmu dengan balasan yang paling baik)



Ianya dikenali sebagai kalimah “ASY-SYUKR”.



12. Ucapan “INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJI’UN”

Ertinya: Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali.



Diucapkan apabila ditimpa sesuatu yang tidak dikehendaki seperti banjir, kemalangan, kecurian dan seumpamanya.(Walhal orang-orang kita hanya mengucapkannya tatkala mendengar berita kematian seseorang).



Firman Allah mengenai ucapan ini:

Ertinya:Orang-orang yang sabar itu apabila mereka ditimpa musibah mereka akan berkata : Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali. Surah al-Baqarah, ayat 155.



Ucapan ini dikenali sebagai “LIL ISTIRJAA’ /TARJIE’



b/p Ust M Nazim B Ariffin

Kerusi motor untuk dijual



sanggup tak naik motor cenggini?keh3

Thursday, November 24, 2011

Doa naik kereta / kenderaan

Wednesday, November 23, 2011

Aku dah pasang threaded comments

amcam? nampak macam pro sikit bila balas komen...hehe
sapa-sapa nak belajar dan cuba buat...bule rujuk sini

KATA-KATA HIKMAH

Sesiapa yang berwuduk saat ingin tidur dan meminta supaya ALLAH berikan kebaikan dunia dan akhirat pasti akan di kabulkan – Tirmizi. Sunat tidur dalam keadaan berwuduk.
Sesiapa yang berselawat tidak kiralah banyak mana hitunganya setiap hari akan dapat keberkatandalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.
Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, insyaALLAH, akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, riak dsbnya dalam dirinya.
Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.
ALLAH akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu.
Sewaktu menghadapi hidangan, Nabi membiasakan diri dengan mengambil makanan yang terdekat, kemudian baru di ambil hidangan yang lainnya sebagai simbolik kesopanan.
Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insyaALLAH akandi kurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.
Sesiapa yang berniat mandi(untuk solat jumaat) kemudian pakai pakaian terbaik & wangian lalu solat jumaat, dosanya akan diampun hingga jumaat berikutnya-Ahmad.
Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali tiap hari, dengan izin ALLAH dirinya akan lebih dihargai oleh orang lain.
Uthman bin Affan riwayatkan bahawa Nabi SAW apabila berwuduk, beliau membasahi janggutnya-Tirmizi
Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, dia makan dan sebaliknya beliau tinggalkan-Bukhari. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.
Sahabat meriwayatkan: Aku lihat Nabi SAW makandengan 3 jari(ibu jari telunjuk & tengah)-Muslim. Jarang sekali beliau makan dengan 4 @ 5 jari kecuali ada keperluan
Menurut Sayyid Ahmad dahlan, sesiapa berselawat walau sekali pada malam jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan ALLAH seperti yang dihadapi oleh para nabi
Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat tujuh kali pada air dan minum. InsyaALLAH, perut yang sakit atau memulas akan sembuh
Perbaharui wuduk tiap kali bersolat krn padanya terdapat banyak fadhilat. Hadith: Sesiapa yang berwuduk dalam keadaan suci, ALLAH catatkan 10 kebaikan baginya-Abu Dawud.
Sesiapa yang mengamalkan membaca selawat tiga kali setiap selepas solat lima waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah
Nabi SAW sering menghadap kekanan sedikit setelah solat berjemaah supaya makmum dapat melihat wajahnya. Sebaiknya imam berzikir dan doa seketika bersama makmum
Allah akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan beselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu
Nabi tak makan sambil bersandar-Bukhari. Ertinya, baginda makan dengan duduk condong sedikit ke hadapan bagi elakkan dirinya terlalu kenyang & mudahkan penghadaman
Menurut Syihab Ahmad, sesiapa berselawat tiga kali tiap selesai solat subuh, Maghrib dan isyak, ALLAH akan menghindarkannya drp sebarang bencana
Nabi sering beristinsyaq air kedalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersihkan, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung
Setelah bersolat Nabi memohon ampun ( astagfirullahalaziim) tiga kali-Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari
Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali tiap hari, ALLAH akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah
Apabila Nabi tidur, ia dahulukan mengiring sebelah kanan – Bukhari. Dari segi kesihatan, cara berkenaan baik untuk jantung (yang berada di kiri badan) mengepam darah
Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan ALLAH segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNYA
Tika Nabi tidur, ia membaca surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan An-Naas lalu meniup telapak tangan serta menyapu keseluruh tubuh)mohon perlindunganNYA) – Bukhari
Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH
Wuduk dahulu jika ingin tidur sekalipun dalam keadaan junub. Nabi menyarankan, cukup dengan bersihkan kemaluan dan berwuduk tanpa perlu mandi wajib jika ingin tidur
Munurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipudaya syaitan yang melalaikan
Silangkan kaki jika tidur di masjid. Hadith: Sahabat melihatNabi berbaring di masjid dgn satu kakinya atas kaki yang lain (krn bimbang terdedah aurat) – Bukhari
Sesiapa yang membaca selawat sebanyak tujuh kali selama tujuh Jumaat berturut-turut, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW
Adakalanya Nabi SAW amat menyukai doa-doa yang ringkas (mudah) – Abu dawud. Baginda mementingkan kualiti doa itu sendiri dengan sedikit tetapi maknanya yang menyeluruh
Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari
Setelah bersolat Nabi SAW mohon ampun (astagfirullahalaziim) tiga kali – Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari
Nabi seorang yang berpsikologi dalam memberi nasihat. Nabi memilih waktu yang sesuai untuk menasihati sahabat supaya mereka tidak bosan (atau tersinggung) – bukhari
Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat asar pada hari jumaat, insyaALLAH akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang
Menutup mulut dan rendahkan suara tika bersin. Hadith: Apabila Nabi bersin, beliau letakkan tangan atau pakaiannya dimulut (kerana dibimbangi terpercik) – Abu Dawud
Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana ALLAH itu Maha Luas rahmatNya
Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadakusebanyak 100 kali pada hari jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya – Abu Naim
Nabi tidak pernah menolak hadiah. Hadith: nabi selalu terima hadiah & amat menghargainya – Bukhari
Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, ALLAH akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya
Selalu memilih yang lebih mudah. Hadith: Mudahkan sesuatu & jangan kamu sukarkannya – Muttafaq Alaih
Berdiri apabila melihat iringan jenazah. Hadith: Apabila kamu sekalian melihat jenazah ( yang diusung), maka berdirilah (sbg tanda penghormatan) - Muttafaq Alaih
Ulamak berpendapat, sesiapa yang amalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, InsyaALLAH dihindarkan daripada taun & wabak penyakit berbahaya yang lain
Bersujud syukur jika dapat khabar gembira. Nabi sering melakukannya ketikaberoleh khabar yang menyenangkan sebagai tanda syukur hamba terhadap ALLAH – Abu dawud
Membaca selawat 1000 kali selepas Solat Hajat dua rakaat mampu meenghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan ALLAH akan hajatnya
Beri salam hingga tiga kali sahaja. Bahawasanya Nabi (apabila mendatangi rumah sahabat) beri salam hingga 3 kali – Bukhari. Jika salamnya tak berjawab, beliau beredar
Menurut para ulamak, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah seban yak 10 kali setiap selesai solat Maghrib
Melakukan pekerjaan rumah. Hadith: Bantuan terhadap isterimu itu adalah sedekah-Ad-Dailami
Para ulamak berpendapat, ALLAH sempurnakan hajat yang baik dengan senantiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, di ikuti dengan usaha yang berterusan.

ps...4 hari schedule post...just forward dari email je...untuk simpanan...

Panduan Mendidik Anak Mengikut Islam

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

ps: forward dari email...peringatan untuk aku...

Friday, November 18, 2011

lirik video youtube Hazama & Amy Search - Simetri



Lagu ni best...cuma hazama je yg tak best... ekeke tapi pelik jugak kenapa amy memalam pakai spek hitam...

tiba2 rasa nak beli fixie la weh...cam best je...

Sudah susah
Mahu yang mudah
Sudah mudah
Jangan bikin payah

Mahu senang
Kenal usaha
Tunggang langgang

Hendak bagaimana?
Harap tuah
Sampai bila

Sudah puas cuba
Lupa lelah
Entah mana

Tercapai akhirnya

CHORUS
Tibalah masa-masa untuk ku saja
Dominasi tiap-tiap penjuru
Izinkan diriku cuba
Lengkapi rotasi waktu mu

Benarkah masa ini hanya kau saja?
Dirasa masa ku ada lagi
Lihat gigih usaha
Didepan mata dan kita
Rupanya simetri

VERSE 2
Salah langkah
Banyak versinya
Tanya saja
Jadikan iktibar

Buat malu
Tidak bertanya
Jika malu

VERSE 3
Aku kini
Punya segala
Dan asalku
Tidakkan ku lupa

Jaga watak
Dan tingkah laku
Jika tidak

Lagu: Audi Mok (OP: Replay Music Sdn Bhd/SP: Warner-Chappell Malaysia)
Lirik: Zel Firdhaus Hadauan (OP: Replay Music Sdn Bhd/SP:
Warner-Chappell Malaysia)
Terbitan, susunan muzik, rakaman dan adunan: Audi Mok di Fuse
Gitar: Faizal Tahir
Bass: Omar K
Drums: Audi Mok

Thursday, November 17, 2011

Video gol Malaysia



yeay...Malaysia menang lawan indonesia....aku memang dah hagak dah...

tahniah harimau Muda...tahniah sokernet atas kecepatan mengupload video gol ni ...macam guatv jugak sokernet ni kan...ekeke cepat dan terbaik...

Foto paling mahal ?



Ini adalah dikatakan sebagai gambar yang diambil ...paling mahal... sebab aku ni memang takde seni...aku pun tak faham kenapa gambar ni boleh menjadi terlalu mahal yang kalau lah aku yang empunya...sure aku belanja korang roti telur sorang satu...ekeke $4.3 million tuuuu...

mengikut washingtonpost ...ianya mahal atas sebab2 teknikal...maksud nya ia adalah kerana amat sukar nak buat beberapa aspek dalam gambar tu jadi begitu sempurna macam tu tanpa menggunakan kaedah photoshop... korang bacalah sendiri...tak faham sangat aku...

dengan mempunyai garisan yang lurus dan warna yang sama...dan tanah yang rata...ia sangat2 perfect... ikut kata orang tu la...aku tengok biasa je gambar ni...yang klu aku amik...mesti aku just simpan je...nak tunjuk kat orang pun rasa segan...

lepas ni ramai le yang nak cuba amik gambar cenggini kan...ekeke mana tau boleh jadi kaya ke....

Wednesday, November 16, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita



Budi Bahasa Budaya Kita
Siti Nurhaliza binti Tarudin

Ibu bapa dan kaum keluarga
Saudara terdekat jiran tetangga
Sayang menyayangi bertegur sapa
Ketulusan ikatan sepanjang usia

Para guru rakan sekolah
Turut warnai kehidupan kita
Ilmu ditimba pengalaman bertambah
Pergaulan sihat peribadi ceria

Bangsa Malaysia berhemah tinggi
Ramah dan mesra elok pekerti
Yang tiada dibantu, yang lemah dilindungi
Bertimbang rasa hormat menghormati

Kita berkhidmat jujur dan ikhlas
Mencurah bakti tak minta dibalas
Harapan rakyat satu amanah
Budi bahasa budaya kita

eh...kenapa aku suka lagu ni...ekeke

Renungan: Hadith - Jangan Kamu Marah

Assalamu’alaikum Wa Rahmatullahi Wa Baratuh Dan Salam Sejahtera,



Daripada Abi Hurairah r.a. bahawa seorang lelaki telah berkata kepada nabi SAW yang maksudnya: Berwasiatlah kepada ku. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah. Maka lelaki itu mengulangi kata-katanya berulang kali. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah.



Huraian Hadith



Hasan al-Basri pernah berkata: Empat perkara jika sesiapa memilikinya maka Allah memeliharanya daripada syaitan dan mengharamkan ke atasnya api neraka: (iaitu) Sesiapa yang mampu mengawal dirinya ketika dalam keghairahan, ketakutan, syahwat dan kemarahan.



Sesungguhnya kemarahan akan mengumpulkan segala keburukan. Reaksi seorang yang sedang marah dapat dilihat pada wajah dan anggota badannya seperti warna mukanya bertukar merah, urat-urat lehernya menegang, tubuh badan seakan-akan menggigil kerana geram, suara menjadi nyaring manakala lidah mula mengeluarkan perkataan yang buruk sama ada mengutuk atau mengeji. Ada kemungkinan patah-patah perkataan itu berupa penghinaan atau yang seupama dengannya yang haram diucapkan termasuklah menuduh orang lain kafir dan lain-lain. Selain itu, seseorang itu juga akan melakukan perbuatan yang di luar kawalannya sendiri seperti memukul, menumbuk, menampar dan sebagainya. Semua ini berkemungkinan akan mendorong kepada perbuatan yang menyakitkan orang lain yang akhirnya mewujudkan permusuhan dan kebencian di antara satu sama lain. Justeru walaupun sifat marah adalah sifat semula jadi manusia, namun sebagai seorang Muslim kita hendaklah berusaha untuk menjauhkan diri daripada segala sebab yang menyebabkan kemarahan.





Riwayat (Al-Bukhari)

Sumber: JAKIM

ps...jangan marah2...cool je eh...

Tuesday, November 15, 2011

peringatan dimusim hujan

kena hati hati sekarang ni...bukan setakat dijalanraya je...kat rumah pun kena hati2 juga....

pastikan semua plug ke modem dicabut termasuk line telefon...kang tak pasal2 kena beli modem baru...bila time cenggini...nak online pun susah...

untuk negeri2 yang dijangka banjir tu...harap2 semua dapat bersabar ye...aku pun pernah kena banjir ni ...aku tau perasaan korang...

ok bai...melaka nak hujan ni...

Thursday, November 10, 2011

hati2 dijualan Jcard ...jangan pergi

Minggu lepas dah kecoh dgn jcard sale...khas untuk yang ada jcard yer...sbb aku pun ada jcard...terasa diri mcm istimewa pulak...terus rasa nak pergi...

arini sbb rasa dah sihat sikit...aku pun pergi ke JJ dgn anak aku...sampai jj... eh...belum sampai lagi...keta dah berderet2 nak masuk ke jj... tak kije ke dorang ni...ke mc cam aku jugak...sebab aku ni bawak kancil...comel je rasa klu bawak kancil ni kan...ekeke terus menyelit2 dan terus cari parking...dan terus dapat parking...klu kita ikhlas...mmg senang dpt parking...korang cubalah weh...cuba ikhlaskan diri bila kemana2...insyaAllah akan senang dapat parking...

tanpa berlengah...terus ke tempat baju 70sen....pilih2 cepat...kang nak bayar kena beratur lagi...kelam kabut pilih baju 70sen...last2 dapat 10lai baju 70sen... campur2 seme dah berapa? ratus2 jugak tau...takpela...70sen punya pasal... so...next time kn beringat jugak...nama je 70sen...bila dia upkan sikit harga tu...tolak 70sen...manyak jugaklah weh...jgn terpedaya...ekeke bayar senyum2 walaupun kdg2 rasa sakit gigi...mencucuk2 tau...

lepas tu cepat2 nak pegi makan...nak pegi food court rasa malas pulak...cepat cepat pegi mcD...oh org tak bape ramai lagi...kul 12 dah setat lunch set punya...jimat ckit...aku g beli...anak standby kat kusi...kang org ramai, takan nak makan kat bangku sibadut tu...

abis makan...tiba2 ada org serbu...ingatkan nak mintak no phone... rupanya nak rebut kusi aku....eheh...aku senyum...bangga sebenarnya sebab aku dah kenyang...dia belum...hahha

abis makan...ingat nak sambung soping...tapi sbb tadi manyak jugak dah abis...walaupun sejap je...aku pun balik...satu hal lagi...nak kena beratur...bayar kat mesin...bila nak sampai giliran aku tu...bro kat depan aku ni punyalah mangkuk hayun...lembab benau...masuk tiket pun terbalik...aku ehem sikit tangan dah gigil...masuk duit singgit...tak bule...cepat2 dia tukar duit...4 kali tukar baru berjaya....bila turn aku sejap je...masuk sekali je dah settle...

bila dah bayar tu...pergi keparking keta...rupanya dah tersalah tempat...pusing balik baru jumpa...len kali kena ingat parking kat mana...hahha

ntah macamana...bila nak kuar faking tu...bro mangkuk tu lagi...pergh...mmg panaslah...ada ke dia nak kuar tu pergi tenyeh2kan kad jasco dia kat mesin tiket tu...dia buat mcm t&g...perghhh...pastu siap marah2 kat security...saya sudah bayar...abang security tu cakap...masukkn tiket tu dlm mesin tu...barulah bule...

last2 aku balik asik gelak2 je bukan sebab dah dapat beli baju 70sen tapi sebab bro mangkuk tu tenyeh2 kad dia kat mesin nak kuar tadi tu...

ps..patutnya citer aku ni manyak punch line ni kalau masuk maharaja lawak tapi nak buat camana...tak pandai nak citer...ekeke

eh tajuk tu patutnya...hati2 dijualan Jcard ...jangan pergi kalau sakit gigi...

Wednesday, November 9, 2011

kejam!!! baby kena kurung


baby kena kurung...yelahh...baby lagi...mana nak pergi?walaupun ada kereta tapi tak bule jalan jauh2...ekeke

Sinopsis sinetron Dari sujud ke sujud

episode akhir... 35 je???kalau ikut cenel M3L4TI



Pesantren Daarul Qur`an, Wangen, Polanharjo, Klaten, masih dalam asuhan Ustadz Abdullah Khairul Azzam dan istrinya Anna Althafunnisa. Karena Kyai Luthfi, ayahanda Anna, masih menginginkan hidup beribadah di samping Masjidil Haram.

Azzam dan Anna dibantu pamannya, Mujab, menjadikan pesantren hidup sebagai tempat untuk belajar, tempat bertanya, berteduh dan bahkan tempat mencari perlindungan bagi masyarakat luas.

Suatu hari, Pesantren Daarul Qur`an kedatangan seorang gadis yang tampak begitu ketakutan. Ia minta perlindungan kepada pesantren dari orang tuanya. Gadis itu bernama Shofia. Shofia lari dari rumahnya karena ia dinikahkan secara paksa tanpa sepengetahuannya dengan pemuda yang menurut orang tuanya adalah baik, yaitu Niam.

Pesantren menampung Shofia, sambil mencari klarifikasi apa terjadi pada Shofia. Jika benar Shofia dinikahkan secara paksa, maka pesantren berkewajiban meluruskannya. Sebab praktik seperti itu tidak dibenarkan oleh Islam.

Ternyata benar, Shofia dinikahkan secara paksa. Bahkan Shofia dinikahkan begitu saja tanpa Shofia tahu dirinya telah dinikahkan. Tujuan orang tua Shofia sebenarnya baik, yaitu menyelamatkan Shofia dari pemuda berandalan bernama Niko yang menjadi pacar Shofia. Setelah dinasehati berkali-kali dan diingatkan bahwa Niko pemuda tidak baik, Shofia tetap memilih Niko sebagai pacarnya. Ayah Shofia, Pak Sunar, menggunakan caranya yaitu dinikahkan dengan paksa.

Shofia dijemput paksa dari pesantren. Dan pesantren merasa tidak punya hak menahannya ketika orang tuanya meminta. Shofia dibawa oleh orang tuanya ke rumah suami Shofia yaitu Niam. Shofia tetap menolak itu semua dengan cara ia berpura-pura gila sehingga mempermalukan keluarga Niam. Keluarga besar Niam melihat Shofia tidak layak dijadikan istri Niam yang baik dan cerdas. Mereka meminta Niam melupakan Shofia. Tetapi Niam berpikiran lain, ia melihat Shofia berpura-pura gila, tidak gila. Ia juga merasa harga dirinya telah diinjak-injak oleh Shofia. Maka ia bertekad untuk menaklukkan Shofia.

Niam menganggap perilaku Shofia yang pura-pura gila atau gila itu karena ulah pesantren. Niam menuduh pesantren telah mencuci otak Shofia. Azzam dan Anna menolak tuduhan itu. Tetapi Niam bersikeras hendak membawa masalah itu yang berwajib. Azzam tidak gentar.

Dalam kondisi gila, Shofia lari menemui Niko, pacarnya. Kepada pacarnya ia minta perlindungan. Oleh Niko hal itu dijadikan kesempatan untuk menodai Shofia. Shofia sama sekali tidak mengerti bahwa ia menyerahkan dirinya kepada Srigala yang siap memansanya.

Selain masalah Shofia, Azzam dan Anna juga diuji oleh masalah rumah tangga mereka sendiri. Anna yang hamil tua harus melahirkan bayinya secara premature akibat Azzam mencoba menghindari menabrak seseorang yang naik motor dengan ngawur. Azzam mengerem mendadak yang membuat Anna mengalami pendarahan. Bayi itu lahir prematur dan akhirnya tidak terselamatkan.

Anna sempat mengalami guncangan. Azzam sebagai suami berusaha sekuat tenaga menjaga kenyamanan perasaan dan jiwa Anna. Tak lama kemudian, Azzam mendapat ujian hebat. Bisnis ekspor mebelnya ke Australia mengalami masalah. Ia kena mengalami kerugian besar dan kena denda yang tidak kecil dari pihak Australia. Rumah Kyai Luthfi bahkan terancam disita oleh pihak bank.

Pada saat yang sama, rumah tangga adiknya yaitu Husna mengalami guncangan hebat. Ilyas sempat mentalak Husna. Azzam harus menyelamatkan rumah tangga adiknya sebab Husna dan Ilyas adalah dua pengajar di pesantren yang sangat dihormati masyarakat. Azzam tidak mau keluarga mereka rubuh dan jadi contoh tidak baik bagi masyarakat.

Repotnya masalah Husna dan Ilyas ini sangat rumit. Kedua-duanya orang yang baik. Keadaanlah yang membuat ujian mereka berat. Husna dinikahi Ilyas dalam kondisi sakit jantung, bahkan jantung yang dipakai Husna adalah jantung buatan. Awalnya Husna tidak mau, tetapi Ilyas memaksa. Akhirnya mereka menikah.

Dalam perkembangannya, Ilyas kehabisan dana untuk merawat Husna. Bahkan Ilyas sudah menjual tanah milik orang tuanya demi pengobatan Husna. Sementara Azzam sendiri sedang kesulitan keuangan. Ibu Ilyas tidak tega melihat penderitaan Ilyas. Sampai sang ibu meminta menceraikan Husna saja.

Ilyas tidak bisa menceraikan Husna, sebab Husna tidak salah. Ibunya bilang, jika ia tidak menceraikan Husna, maka ia bisa menjual rumah untuk pengobatan Husna. Sang ibu akhirnya meminta Ilyas memilih dia atau Husna. Pada saat itu Husna mendengar. Ia tidak mau Ilyas bingung memilih maka ia pergi ke rumah Azzam. Saat Husna di rumah Azzam, Ilyas meminta agar pulang. Kalau tidak mau , sampai shubuh tidak pulang, maka talaknya jatuh. Husna minta dijemput. Ilyas yang emosi minta Husna datang sendiri. Keduanya sama-sama emosi. Sampai shubuh tiba, Husna belum pulang. Maka talak telah jatuh. Ilyas menyesal. Ia hendak rujuk, tapi ibunya tidak setuju.

Pada saat yang sama, seorang gadis ditolong oleh Ilyas. Gadis itu sudah sekarat di jalan di waktu malam di tengah hujan. Ilyas membawa ke rumah sakit bahkan mendonorkan darahnya untuk gadis itu. Ternyata gadis itu adalah korban pemerkosaan, pelakunya adalah Niko.

Gadis itu sesungguhnya adalah dokter yang ditugaskan untuk bertugas di PUSKESTREN (Pusat Kesehatan Pesantren) Daarul Qur`an.

Repotnya setelah gadis itu sadar, ia tidak mau kasus yang menimpa dirinya dilaporkan kepada yang berwajib. Ia juga tidak mau diketahui keluarganya. Ia tidak mau aibnya tersebar. Ilyas menitipkan gadis bernama Vivi itu kepada buliknya, Nurlela. Kepada Nurlela, Ilyas minta agar dijelaskan kepada gadis itu bahwa ia sudah punya keluarga, tetapi Nurlela tidak menjelaskannya. Karena melihat gadis itu masih sering trauma dan merasa aman dan merasa percaya hanya kepada Ilyas.

Sampai akhirnya gadis itu kembali pulih dan bertugas sebagai dokter. Hingga gadis itu bertanya apakah Ilyas berkenan untuk menikahinya. Sebab perhatian Ilyas dan buliknya ia anggap memberikan harapan. Ilyas kaget. Itu terjadi saat hubungan dirinya dengan Husna sedang tidak baik, sampai menceraikan Husna.

Di tengah pelbagai masalah yang mendera pesantren. Pesantren Daarul Qur`an juga mendapat tantangan tidak ringan dari seorang bernama Haji Samingan yang mengaku dirinya sebagai ulama besar. Ia sering membuat resah masyarakat dengan fatwa-fatwanya yang menyesatkan. Misalnya sholat tidak perlu wudhu. Bahkan shalat itu tidak perlu karena hanya akan membuat orang celaka. Juga daging anjing dan ular itu halal dsb.

Bagaimanakah kisah selanjutnya. Apakah Pesantren mampu menyelamatkan Shofia? Apakah Azzam sendiri mampu keluar dari belitan masalah hutang yang melilitnya akibat kerugian-kerugian bisnisnya? Apakah Azzam mampu menyelamatkan rumah tangga Husna dan Ilyas? Dan bagaimanakah Ilyas menyikapi hadirnya Vivi di tengah-tengah prahara rumah tangganya? Apakah ia akan tetap setiap pada Husna?

Dan bagaimanakah pesantren Daarul Qur`an menghadapi fatwa-fatwa “ngawur” Haji Samingan?

Lirik lagu Marshanda OST Dari Sujud Ke Sujud



Lirik

bagaimana ku jelaskan cinta karena itu tak dapat dijabarkan
sesuatu yang indah terlahir dari rasa
dan rasa itu karunia Ilahi (dari sujud ke sujud)

bagaimana ku jelaskan cinta bila malu selalu melandaku
semua rasa itu malu rasa bahagia
takut dan cemburu pun karunia Ilahi

dari sujud ke sujud sejuta doa ku lantun untuk cinta
dalam hati anak-anak manusia hablumminannas
dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

bagaimana ku jelaskan cinta karena itu tak dapat dijabarkan
sesuatu yang indah terlahir dari rasa
dan rasa itu karunia Ilahi

bagaimana ku jelaskan cinta bila malu selalu melandaku
semua rasa itu malu rasa bahagia
takut dan cemburu pun karunia Ilahi

dari sujud ke sujud sejuta doa ku lantun untuk cinta
dalam hati anak-anak manusia hablumminannas
dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

dari sujud ke sujud ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah
dari sujud ke sujud

Lirik lagu Marshanda, Oki, Dude, Kholidi, Andi – Dari Sujud Ke Sujud (OST Dari Sujud Ke Sujud) di atas adalah hak cipta / hak milik dari pengarang, artis, band dan label musik yg bersangkutan. Seluruh media termasuk lirik lagu ataupun kunci gitar / Chord Gitar yang terdapat di situs ini hanyalah untuk keperluan promosi dan evaluasi.

Sinopsis youtube sinetron Putri Yang Ditukar

Aku ingatkan nak cari yang episode akhir... rupa2nya sinetron ni kat indon pun belum selesai lagi...ekeke... episode punyalah banyak...klu ikutkan sehingga 2 oktober 2011 pun dah episode 500 lebih... berapa ratus episode pun tak tau lagi...mungkin depend pada sambutan dia kot...kalau yang tv3 punya... baru je episode yang keberapa eh... klau tengok azmitabalkis13's Channel baru episode 9...perghh...lama lagi tu nak abis...

kalau cenel anakjkt1 tak berapa nak konsisten dia punya uploaded... sapa2 yang ada link tu yang cenel dia ada full episode tu...war-war kan lah...

sinopsis Putri Yang Ditukar

Amira dan Zahira memiliki kehidupan yang berbeda. Amira hidup sederhana bersama kedua orang tuanya, Ihsan dan Utari. Sedangkan Zahira hidup mewah bersama kedua orang tuanya, Prabu dan Aini, serta ibu tiri Selena dan kakak tiri Meisya.

Tidak seperti Amira yang hidup penuh cinta dalam keluarganya. Sedangkan Zahira, walaupun mendapatkan kasih sayang yang berlimpah dari kedua orang tuanya, tetapi ia selalu mendapat perlakuan tidak baik dari Selena dan Meisya. Arman lah, supir pribadinya, satu-satunya orang di rumah yang tahu perihal itu, dan selalu membuat Zahira tegar.

Tanpa seorang pun tahu, Zahira sebenarnya adalah anak Ihsan dan Utari. Sedangkan Amira adalah anak Prabu dan Aini. Wisnu yang dendam pada Prabu karena telah membuatnya cacat, menukarkan kedua bayi tersebut yang lahir bersamaan. Wisnu ingin memberi Prabu pelajaran, karena ia mengasuh anak dari musuh bubuyutannya, Ihsan, yang adalah cinta sejati istri keduanya, Aini. Wisnu pun yang pernah berjanji untuk menjodohkan anaknya dengan anak Ihsan dan Utari pun menitipkan anaknya ke Surti, pembantu di keluarga Prabu. Dan anaknya itu adalah Arman.

Kerumitan terjadi saat masing-masing keduanya dipertemukan, Amira dan Zahira. Amira pun bertemu secara tidak sengaja dengan Prabu dan Aini. Amira pun bertemu dan berkenalan dengan Zahira dan Arman, saat ia mengalami kecelakaan karena hampir ditabrak oleh pemuda kaya bernama Rizqi.

Amira semakin bingung ketika Prabu, Aini & Zahira datang ke pemakaman ayahnya, Ihsan. Amira yang sedang bersedih langsung shock ketika Prabu mengenalkan namanya, karena Amira mendengar bahwa Prabu lah yang menyebabkan ayahnya meninggal dunia.

Waktu pun terus bergulir, dan mereka semua seperi hidup dalam lingkaran yang tidak terputus. Akankah kebenaran akan terungkap?.. bagaimanakah reaksi Amira dan Zahira ketika tahu kebenarannya?..

aku tak tengok pun citer ni...saje nak test SEO... huhuhu

Friday, November 4, 2011

Pertandingan Fotografi Produktiviti 2011



Macam menarik je ni...sapa2 yang berbakat tu...cubalah weh...kalau dapat hadiah tu jangan lupakan aku...hahha cash money tu...sapa nak bagi...oh ye...mmg dlm BI tapi takan tak faham pulak kan...errr maksud aku...syarat2 je dlm BI...gambar tak...gambar bahasa apa pun bule...tak semestinya DSLR...pakai camera analog pun bule...camera phone pun bole kot...janji berseni dan kena dgn tajuk...kehidupan mesra alam...kalau ada gambar korang berpeluk dengan biawak pun bole...ekeke

Janganlah bagi alasan...

mario...aku takde dslr...camana nak masuk...? kan dah cakap...camera apa pun bule...camera phone pun bule...

mario...camana dgn aku pulak...aku takde kamera...alaa...tak semestinya kamera ko...kamera kawan ko pun bule...kamera jiran ko pun bule...tak pun meh cni...aku bagi kamera aku kat ko...tp ada syaratnye.... heeeeeeee

mario...aku tak seni lah... ooo kalau mcm tu... ko memang sama dgn aku...kita takyah masuk...kita tengok je kawan2 kita masuk...untung2 dorang menang nanti...bole belanja kita...ok?

How to Participate:

Entrants may send in as many entries in either analog or digital format or both.
Processing and printing cost of images and delivery costs (if any) will be borne by the entrants.

All entries on digital or analog submitted with size of 5R must be printed on ‘Fujicolor Crystal Archive Paper’ which are available at all FDI Stations (Fujifilm Digital Imaging), FIP (Fuji Image Plaza) outlets and Fujifilm Dealers.


Rules and Regulations:

The contest is open to all students and residents of Malaysia except employees of Malaysia Productivity Corporation, FUJIFILM (M) Sdn Bhd. and their advertisers.

The theme is “Greener Living”. Photographers must capture image that reflects the daily application of the 3R concept (Re Cycle, Re Use, Reduce) reducing in less wastage, cost saving, energy saving, less reject and environmentally friendly and productive practices.

Photographers may use digital or analog cameras.

Those using analog cameras must use Fujicolor film. Prints (analog & digital) submitted must be in 5R size and printed on Fujicolor Crystal Archive Paper.

Photograph/s submitted is/are not returnable and all entries shall remain the property of Malaysia Productivity Corporation (MPC) who retains the right to reproduce, publish or exhibit them without notification or payment to the photographers.

Photograph/s submitted for the contest must not have won prizes in any other contest or published elsewhere.

Photograph/s must be submitted with the entry form. Students must have their prints endorsed by the School, College or University Administrator. Entry forms may be photocopied.

A photographer may submit any number of entries and the photograph/s must be snapped in Malaysia. However, the participant will qualify for ONE of the prizes only. The judges have the option to change the judging criteria and the prizes without notice.

Prints will be judged on the basis of compositions, clarity, content, colour and the appropriateness of the caption to the image.

Photograph/s must not be edited or retouched, digital super imposition, composite photographs, photo montage, trick photographs, digital imaging and image manipulations. The organizers shall not be responsible for photograph/s damaged or lost during mail. Proof of posting is not proof of receipt.

In every submission, the participants hereby agree to indemnify MPC as the Organiser from any third party monetary claims or otherwise.

The winners will be notified and they must submit the appropriate negatives or CD ROM (for digital pictures) before the prizes are confirmed. Failure to do this will result in their entries being rejected.

The decision of the judges is final and no queries on the results will be entertained.
All prizes must be collected personally.
Winner will be notified by e-mail or by letter or by phone.


Send your entries before 31 December 2011 to :

Director General
Malaysia Productivity Corporation (MPC)
P.O. Box 64, Jalan Sultan, 46904, Petaling Jayahttp://www.blogger.com/img/blank.gif
Selangor Darul Ehsan Malaysia

For further enquiry please contact :
Mr. Syed Mohamed Azhar Syed Kamaruddin
E-mail : azhar@mpc.gov.my
Tel : 03-79512386 (DL)

Tn. Hj. Ab. Wahab Saad
E-mail : wahab@mpc.gov.my
Tel : 03-79568566 (DL)

sumber

borang penyertaan

Thursday, November 3, 2011

artis berpeluk lagi...


akhirnya...bertemu juga sang kekasih....lepas ni kalau ada sepasang kekasih yang belum berkahwin berpeluk...bule la kita cakap... bagai sang biawak dengan kekasihnya... maknanya: tak tau malu berpeluk depan khalayak ramai...ekeke

ps...tajuk kn letak artis...baru mesra seo...kah3

Tuesday, November 1, 2011

gempar!!!imam muda memujuk ustazah pilihan





punyalah susah nak amik gambar ni...ekeke