Our social:

Friday, October 7, 2011

Tolong maafkan saya - Enot

Sudahlah tu weh...sian kat anak anak dia....bila mende2 ni berlaku... biasa anak2 yg jadi mangsa...aku memang tak bulelah tengok budak2 nangis...walaupun tak setuju pun dengan kenyataan mak dia...jangan lah hentam / hina samapai anak2 dia pun terasa.....tapi tula...bukan enot je...pengajaran utk kita2 jugak ni...jangan ckp sembarangan...jgn tulis bukan2 kat blog...agak2 lah...


Saya tahu saya buat salah. Saya minta maaf." Begitu perlahan dan berhati-hati Enot melepaskan suara. Jelas sekali dia masih dalam keadaan tertekan.

Ini semua gara-gara kenyataannya berkaitan hukum hudud yang mengundang kecaman pelbagai pihak, menerusi pelbagai ruang setelah kenyataannya itu disiarkan Zass kelmarin.

Enot atau nama sebenarnya, Alliza Abdullah, 32, mengaku dia sangat tertekan berada dalam situasi itu.

Ini dapat dilihat daripada langkahnya yang begitu longlai ketika tiba di lokasi yang dijanjikan untuk bertemu wartawan Zass bagi membersihkan semula namanya.

Pun begitu, Enot yang diiringi dua puterinya, Andriana Balqis, 10, dan Arieana Qaseh Qistina, 4, masih cuba mengukir senyum.

Namun senyumannya itu dilihat agak 'kelat' sekali gus membayangkan kontroversi hudud yang dicetuskan secara tidak sengaja, telah meletakkan dirinya dalam situasi yang sukar.

"Enot rebah sebaik melihat kecaman yang dihantar orang menerusi fanpage semalam.

"Enot harap masalah ini tak berpanjangan. Orang yang mengecam Enot, dia tak tahu dan tak nampak bagaimana kesannya kepada Enot," katanya.

Enot berkata apa yang paling penting bagi dirinya ialah kecaman itu jangan sekali-kali melibatkan orang lain, terutama ibu bapanya yang sudah tiada.

"Sampai hati mereka nak libatkan emak ayah Enot. Mereka dah tak ada, kalau yang buat salah itu Enot, cukuplah kalau nak mengata atau marah pada Enot saja. Buat apa nak dituding sama pada orang yang sudah tak ada, tidakkah itu pun dosa juga?" katanya.

Enot berkata, dia ikhlas minta maaf, dan ikhlas juga mahu kontroversi yang secara tidak sengaja dicetuskannya itu, dihentikan segera.

"Enot harap cukuplah, jangan panjang-panjangkan lagi. Enot pun ada anak, yang sebagai ibu, Enot sentiasa harapkan mereka hormati Enot dunia akhirat. Mereka budak lagi, mereka tahu kalau hati ibu mereka disakiti, dihina. Jadi tolonglah jangan lukakan hati mereka. Berilah peluang untuk kami anak beranak hidup aman damai," katanya sambil mengesat air mata.

Pertemuan yang pada mulanya disangka hanya akan berlangsung tenang untuk Enot selesa memberikan penjelasan dan meluahkan isi hatinya itu, ternyata menjadi semakin emosional apabila puteri sulung Enot, Adrianna Balqis sambil menangis, tiba-tiba berkata: “Mama tak bodoh, mama tak jahat. Orang yang cakap tu yang bodoh, jahat..."

Suasana menjadi semakin hiba, hingga wartawan pun tidak mampu lagi hendak terus mengekang air mata apabila si adik, Arieana pula cuba memujuk kakaknya. Kedua-duanya berpelukan sambil masing-masing menangis semahu-mahunya.

Menurut Enot, anak sulungnya itu memang cukup sensitif melihat dia dihina sebegitu rupa.

“Balik dari sekolah semalam, dia menangis. Apa saya nak buat? Zaman sekarang kalau tak tengok TV, baca surat khabar, semua itu boleh didapati di Internet. Inilah yang saya nak jaga. Bukan untuk diri sendiri tetapi anak-anak dan masa depan mereka," katanya sambil menyeka air mata.

Menurut Enot, dalam banyak-banyak kecaman yang diterima, ada individu yang memintanya mengucap semula.

"Mengapa begitu teruk orang menghukum saya? Saya terima jika mahu tegur tetapi mengapa perlu caci dan hina? Mengapa mereka tidak lebih bersopan sedangkan bersopan juga amat dituntut dalam Islam," katanya.

Selain itu, kata Enot, banyak juga kata-kata menghina yang menyebutnya sebagai jahil, tak tahu agama dan minta masuk sekolah semula.

Kerana kenyataannya itu juga, ada antara pelanggannya membatalkan tempahan.

“Alasan diberikan, mereka tidak yakin dengan bahan yang saya gunakan.

“Kata mereka, saya jahil dalam agama, jadi mereka bimbang saya guna bahan haram untuk masakan saya. Subhanallah begitu hebat dugaan yang menimpa diri saya,” katanya.

“Saya mencari rezeki halal untuk anak-anak. Kenapa saya nak buat perkara bodoh macam itu, guna benda haram bagi orang makan? Saya hanya mampu berdoa agar dipermudahkan segala urusan," katanya. sumber sinar harian

6 comments :

  1. bagus le dah insap, lenkali kalo nak ckp pakai otak dan fakta

    ReplyDelete
  2. semoga menjadi pengajaran buat beliau supaya lebih peka dgn isu2 keagamaan sblm melontar pendapat.

    artis sekalu mcm ni. dah buat salah, bila dipersalahkan, tau pula nk ckp dosa-pahala-baik-tak baik- bila kena kecam dan keji. Tp sblm ckp tak nak fikir...

    ReplyDelete
  3. Semua org buat silap..
    Yg mengata tu pun bukan sempurna..


    Xtau pun dia ade anak yg dh umur 10thn..Ingtkan yg kecik tu jer...

    ReplyDelete
  4. sebab itu setiap kata2 yang dikeluarkan itu perlu difikirkan dahulu..
    murtad boleh berlaku dalam beberapa keadaan termasuk melalui perkataan.. semoga semuanya insaf.. termasuk kita semua..semoga kite semua terlindung drp segala kemungkaran Allah.. ameeenn..

    p/s : reaksi negatif msyrkt perlu.. itu menandakan kita prihatin dan tidak membiarkan agama kita dikata dikutuk oleh orang2 yang bukan ahlinya..

    ReplyDelete
  5. bahaya..kata2 memakan diri..

    ReplyDelete

komeng