Wednesday, June 15, 2011

Fenomena gerhana bulan

KUALA LUMPUR: Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan sepenuhnya antara jam 1.25 pagi dan 7.01 pagi esok, menurut Agensi Angkasa Negara.
berita lanjut disini
Apa yang kita perlu buat?kenapa ia begitu penting?macamana ia boleh berlaku?jom baca kalau nak tau...(ala2 dak2 spam chatbox tulis)sebelum terlupa ini adalah email yang aku terima kat tempat kerja tadi...

Gerhana penuh Bulan 16 Jun 2011- tanda Kebesaran dan Keagungan Allah

Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan Bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan Bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya) kepada orang-orang yang mengetahui. (Yunus :5)

Sejak dari zaman dahulu manusia kagum dan takjub melihat kejadian-kejadian yang berlaku di alam semesta ini. Kejadian-kejadian yang berlaku menarik perhatian manusia untuk mengkajinya bagaimana terjadinya kejadian siang-malam, Bulan, Matahari dan jasad-jasad samawi yang lain.

Sebenarnya segala kejadian di alam ini baik di Bumi mahupun di langit adalah ciptaan yang Maha Pencipta. Di sebalik kejadian alam seperti kejadian pasang-surut, siang-malam, gerhana, komet dan lain-lain mengandungi satu hakikat kebenaran yang tidak dapat disembunyikan dan ditolak iaitu tentang kekuasaan yang Maha Pencipta bagi orang-orang yang berakal dan mahu berfikir.

Semua yang wujud di alam ini ada Pemilik dan Penciptanya iaitu Allah. Dia yang menjadikan segala sesuatu dari sekecil-kecil jasad yang bersaiz mungkin lebih kecil dari elektron hingga ke galaksi atau yang lebih besar dari itu tanpa bantuan sesiapa pun dan tidak merasa letih atau penat.

" Dan sesungguhnya telah Kami ciptakan langit dan Bumi dan apa yang ada di

antara keduanya dalam enam masa dan Kami sedikit pun tidak ditimpa

keletihan" Qaaf:30
Marilah kita sama-sama merenung kejadian gerhana penuh Bulan pada malam 16 Jun 2011 (bersamaan 14 Rejab 1432) dengan akal dan mata hati yang telah Allah kurniakan.

Kejadian gerhana merupakan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran ALlah.

Diriwayatkan oleh Abu Musa Al Asy 'ary bahawa Rasulullah S.A.w bersabda

"Bahawasanya tanda-tanda ini (gerhana) Yang Allah kirimkan, dijadikan sesuatu darinya bukanlah kerana mati seseorang atau kerana lahirnya. Tetapi Allah Aza wa Jalla mengirimkan buat mempertakutkan hamba-hambaNya dengan tanda-tanda itu. Maka apabila kamu melihat sesuatu darinya bersegeralah menyebut Allah, berdoa dan beristigfar." ( Bukhari dan Muslim)
Gerhana Bulan hanya berlaku apabila Bulan purnama, tidak berlaku diwaktu selain purnama. Ketika itu Bumi berada betul-betul di antara Matahari dan Bulan. Oleh kerana Bumi terletak di tengah antara Matahari dan Bulan menyebabkan cahaya dari Matahari akan dilindung oleh Bumi. Ini menyebabkan bayang terbentuk di sebelah belakang Bumi. Apabila Bulan beredar di dalam orbitnya dan memasukki kawasan bayang tersebut maka Bulan mengalami gerhana. Bulan tidak kelihatan bercahaya. Sebaliknya Bulan kelihatan gelap sedikit demi sedikit sehingga penuh apabila seluruh Bulan memasukki kawasan bayang.

Pergerakan Bulan, Bumi dan Matahari mempengaruhi terjadinya gerhana. Di antara kekuasaan Allah, Dialah yang menggerakkan dan menetapkan laluan Matahari, Bulan dan Bumi sejak dari mula ia diciptakan hingga ke hari ini sehinggalah kiamat.

" Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan Bulan, masing-

masing dari keduanya beredar di dalam garis orbitnya." Al Anbiya :33
Kekuasaan Allah terhadap mengerakkan Matahari dan Bulan boleh direnungkan dari beberapa sudut diantaranya;

i. tempat edar (orbit) : Dari kajian astronomi menunjukkan Matahari bergerak di laluan (0rbit) yang tertentu dan satu pusingan orbit Matahari memakan masa selama 250 juta tahun.dan satu pusiangan orbit Bulan memakan masa selama 29 hari. Manakala satu pusingan orbit Bumi memakan masa 365 hari dengan jarak yang ditempuh sejauh 960 juta kilometer.

ii. kelajuan: Setiap yang bergerak mempunyai kelajuannya yang tertentu. Jika ada orang yang terpegun melihat kelajuan kereta lumba 'formula one' yang boleh mencapai kelajuan sehingga 300 kilometer sejam tetapi kelajuan Matahari dan Bulan jauh lebih hebat. Kelajuan Matahari ialah 12,800kilometer sesaat manakala Bulan 10 kilometer sesaat dan Bumi 30 kilometer sesaat. Masing-masing bergerak tepat dengan kelajuannya tanpa ada yang terlewat atau tercepat walaupun sesaat.

Belum ada teknologi ciptaan manusia yang boleh menandingi kelajuan ciptaan Allah.

Ketepatan masa sehingga kepada saat setiap jasad itu bergerak. Begitu halus dan teliti kiraan Allah. Cubalah kita renungkan dengan akal dan mata hati betapa hebat perjalanan sistem Allah. Tidak mungkin ia berlaku secara kebetulan tanpa ada yang mengatur dan menentukan.

Sekarang mari kita renungkan betapa hebat perjalanan Matahari dan Bulan. Dari sudut astronomi detik berlakunya gerhana menunjukkan betapa tepatnya hitungan pergerakan Bulan dan Matahari. Betapa rumit , teliti dan halus pergerakan ketiga-tiga jasad Bumi, Bulan dan Matahari berdasarkan kepada perkiraan matematik.

"Matahari dan Bulan beredar mengikut perhitungan" ArRahman :5

Oleh kerana Allah telah menyebutkan di dalam AlQuraan bahawa Matahari dan Bulan itu bergerak mengikut perhitungan ( matematik ) maka manusia dapat menghitung bila gerhana akan berlaku dan kejadian lain yang berkaitan.

Menurut hitungan matematik yang lebih tepat lagi satu pusingan Bulan memakan masa purata selama 29 hari 12 jam 44 minit 2.9 saat. Nilai ini menunjukkan betapa teliti kiraan pergerakan Bulan. Begitulah juga dengan Bumi dan Matahari. Jika kira renungkan bagaimana Matahari, Bumi dan Bulan masing-masing bergerak dengan kelajuan masing-masing yang sangat laju boleh tiba saat yang tepat berlakunya gerhana. Mengikut hitungan matematik gerhana malam ini Bulan akan mengalami gerhana penuh iaitu seluruh permukaan Bulan menjadi gelap. Gerhana penuh Bulan pada malam 16 Jun 2011, akan dapat diperhatikan apabila Bulan mula memasukki kawasan bayang gelap bumi (umbra) tepat jam 2.23 pagi. Bulan akan sedikit demi sedikit akan menjadi gelap akibat memasukki kawasan bayang Bumi sehingga ia akan gelap seluruhnya pada jam 3.22 pagi. Selepas itu Bulan sedikit demi sedikit akan mula bercahaya semula dan bercahaya semula pada 05:05 pagi.


Rajah: Waktu sentuhan gerhana separa Bulan pada 16 Jun 2011. Sentuhan pertama,P1: 01:25, sentuhan kedua P2: 02:23; maksimum P3: 04:13; sentuhan keempat P4: 06:04; P5: 07:01.

Demikianlah hebatnya persembahan di langit pada malam ini. Sebenarnya kejadian gerhana ini memperlihatkan akan kekuasaan Allah bagi orang yang mahu berfikir. Jika mata hati seseorang itu tidak tertutup, ia dapat melihat perjalanan sistem Allah yang menggambarkan keharmonian, ketertiban dan kebijaksaan.

Bagi orang yang berakal dan berrfikir tentang kejadian di sekelilingnya dan diri mereka sendiri dapat melihat dalam setiap kejadian itu mengandungi kerumitan, kehalusan, kebijaksanaan dan keharmonian. Bagi orang yang waras tidak mengatakan semua ini terjadi dengan sendirinya. Tetapi ia akan meyakini disebalik penyusunan sistem ini terdapat Pencipta yang Maha Bijaksana, Maha Mengetahui, Maha Sempurna lagi Maha Perkasa.

Pengajaran yang boleh kita ambil ialah jika Allah boleh memperhitung dengan begitu teliti, halus dan tepat perjalanan alam cakerawala yang lebih besar dan rumit keadaannya

sudah tentu lebih mudah bagi Allah untuk menghitung amal-amal dan pekara-pekara yang dilakukan oleh manusia samada zahir atau tersembunyi. Semuga kejadian gerhana ini mengingatkan kita betapa kerdil dan lemahnya manusia dan betapa Maha Berkuasa dan Maha Agong Allah yang mencipta dan mentadbir sekelian alam. Oleh itu kepada Allah kita memperbanyakkan memohon keampunan dan taubat di atas kealpaan dan kesilapan yang kita lakukan di samping memperbanyakkan amal kebaikan dengan berdoa dan beramal soleh serta lakukan solat sunat gerhana.

Semuga Allah menerima taubat dan doa kita. Amin.



Dr(H) Kassim b Hj. Bahali
Ketua Bahagian Falak
Kompleks Falak Al-Khawarizmi
Jabatan Mufti Negeri Melaka

kassimhb@gmail.com
0133987455

apa2 hal bole tanya Dr(H) Kassim b Hj. Bahali

Aku sekadar berkongsi maklumat...biasalah n3 kopi pes mmg cepat ...lepas ni nak kena out...nak g beli pampers...huhu

4 comments:

wadud@duad said...

thanks bro..
gud sharing la.. :)
keep it up..
amboi sume BI..
ekekekek

De'din said...

kejadian gerhana bulan
bukti kekuasaan allah
subhanallah

p beli susu sekali
nnti x pasai2 esok kena p beli pula =)

ctpayong said...

jangan silap saiz pampers pulak nnt anak tidor tak lena, tak kusyuk tengok gerhana...hihi

Mario said...

wadud...
mana ada BI la...ekeke

dedin...
susu dah beli...ada byk lg...ekeke

ctpayong...
size tak salah tp penah salah brand...drypers dgn dryfirst...ekkeke