Our social:

Thursday, December 9, 2010

oooo...baru tau...

ooo...baru tau...harap2 berkurangan le aktiviti seludup2 ni ek...ekeke errr...kawan aku cakap...kenapa tak kurangkan harga rokok...moga2 bole berkurang aktiviti rokok seludup...aku jawab...harga rokok tu tinggi untuk menjaga kesihatan rakyat...nak bg orang kurang merokok...oooo...baru tau...dia cakap...ekeke

schedule post ni...


BACHOK: Pengurangan subsidi untuk petrol, diesel dan gula yang berkuatkuasa baru-baru ini diyakini dapat mengurangkan aktiviti penyeludupan bahan berkenaan di kawasan sempadan negara.

Malah, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, langkah itu juga bertujuan mengurangkan jurang perbezaan harga di pasaran tempatan dan negara jiran yang selama ini menjadi punca aktiviti penyeludupan berleluasa.

"Ia (menangani penyeludupan) adalah antara sebab kerajaan terpaksa menaikan harga bahan itu, selain mengurangkan jurang perbezaan harga di peringkat antara bangsa," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Awang Adek berkata, aktiviti penyeludupan menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kerugian besar manakala pihak yang tidak bertanggungjawab pula mengaut keuntungan berganda kerana harga bahan berkenaan adalah tinggi di negara jiran.

Katanya, kerajaan memperuntukkan lebih RM10 bilion setahun bagi tujuan subsidi barangan keperluan asas berkenaan.

Hasil penjimatan daripada pengurangan subsidi ini akan digunakan kerajaan untuk melaksanakan pelabgai projek bagi feadah rakyat, kata beliau.

Justeru, Awang Adek menasihatkan masyarakat agar tidak menjadikan pengurangan subsidi itu sebagai isu perdebatan sehingga memecah-belahkan perpaduan.

Jumaat lepas kerajaan mengumumkan pengurangan subsidi itu menjadikan harga petro RON95 adalah sebanyak RM1.90 seliter diesel RM1.80 seliter, LPG RM1.90 satu kg dan gula RM210 sen satu kg. - BERNAMA

30 comments :

  1. huhu..bgus da rio..berguna untuk aku yg tak buka on9 news..tak tgk berita..hehehe..t rio jadi wartawan..aku pun dapat info..hehehe..masyeh rio..

    ReplyDelete
  2. aya kita da start makan yg kat iklan tuh?
    pe nama?niquatin???
    tatao pe hasilnya...tehehehe

    ReplyDelete
  3. alamaakk...dah terlepas newwss nehehh....huhuhuhuh~

    ReplyDelete
  4. aku nak doa harga rokok makin naik tinggi2.tapi aku risau smoker tegar lagi berhabis duit untuk rokok saje.

    ReplyDelete
  5. aku rasa kalau nak seludup, seludup jugak.

    ReplyDelete
  6. aku tak baca lg news utk rini... thanx info..

    ReplyDelete
  7. Salam...

    Ooooo...baru tau gak ni... :P

    Dah p holiday erk?

    ReplyDelete
  8. bagus awak beritahu info ini supaya awam tidak terusan salah erti langkah kerajaan.

    ReplyDelete
  9. Kurang subsidi -> mengurangkan aktiviti penyeludupan

    Rasa cam bleh pakai jawapan timb menteri ni. Kalau mcam tu potong semua subsidi ler kalau nk hapuskan semua penyeludupan tu ... kui33

    ReplyDelete
  10. oh ye ke mario?
    tp rakyat yg tak mampu mcmn?
    huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  11. kerajaan? huh.. malas nak bising.. kerajaan memang kerajaan..

    bro.. ko telah kene tag ngan aku, hahaha.. buat tau..

    http://slumberblogger-freedownload.blogspot.com/2010/12/syamilamohds-giveway-sticky.html

    ReplyDelete
  12. patutnya jgn dijual rokok langsung...masalah pon setel.. ape daa

    ReplyDelete
  13. baru tau gak...!huhuh
    bro g mane lame menghilang...?wuwuwuw.

    ReplyDelete
  14. ngokngek!!!
    hahaha..bru tau la sangat~lalalala

    ReplyDelete
  15. bachok tu daerah aku tu..
    haha...

    ReplyDelete
  16. pasal petrol ngeluh x sudah..haih!

    ReplyDelete
  17. ermmm

    last22 harga semua naik juge~

    ReplyDelete
  18. mario!
    rindu la kt ko! hahahhaa

    weyh2..aku buat layout baru lagi ;p;p

    ReplyDelete

komeng