Our social:

Friday, November 5, 2010

perempuan dan haid... satu penjelasan



Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan
ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini...
Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )

Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ;
"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?"
pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:
"alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

.......PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :

sambung sini

=========================================================

untuk lbh jelas korang pergi kat sini... aku nak amik semua tapi nnt kalu korg tanya aku tak dpt jawa pulak...hehe so korang g la eh untuk mendapat gmbaran yg lbh jelas... aku rasa pun seme keliru dgn mende ni...bukan untuk perempuan je tapi untuk lelaki juga.... lelaki kan nak jadi suami dan juga ayah....kenalah amik tau jgk...

10 comments :

  1. nanti taye abah ye...
    abah org laki...

    ReplyDelete
  2. owh, camtu ke... selamat menghadapi haid Mario...

    ReplyDelete
  3. mario kan abah! abah! abah! nak tanya la pasal haid neh. abah jawab eh?

    ReplyDelete
  4. heehehehe...
    time kasih kawan.. :-)

    ReplyDelete
  5. what i know...
    solat mmg kne qadha...
    but tgok ctuasi...

    ReplyDelete
  6. kadang2 tak dpt nk bezakan istiadah dgn haid

    ReplyDelete
  7. ohh abah!

    huhu....macik aku da bgtaw hal ni mase aku form5...mule2 aku xpham sgt.
    tp lame2 pham gak..so kalw nk mandi wajib aku piih waktu yg tebaek laa.haaha

    ReplyDelete
  8. Rasa-rasanya dekat sekolah masa mata pelajaran agama x der ajar ni.

    ReplyDelete

komeng