Our social:

Monday, September 27, 2010

Guru utamakan anak sendiri

camtulah...tak kiralah sapa...asal ada peluang tuk diri sendiri...memanglah akan amik kesempatan...benda2 free gitu...ada kawan aku pun dapat,,,,kalau ikut garis panduan ni...mmg tak patut tapi dia kata...sebab anak dia pandai so layak le dapat... baru aku tau garis panduan yang diberi ni... ntahlah...bagi aku kalau diberi pada budak2 yg terlebih layak ni...dorang nanti akan main game jela...apa lagi kan...yang untung besar sebenarnya...supplier lappy tu...sapalah agaknya ek...ngeeee

MIRI - Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum mendedahkan ada segelintir guru di Sarawak yang mengutamakan anak sendiri untuk mendapatkan komputer riba percuma di bawah Program Komputer 1Malaysia.





Beliau berkata, guru-guru terbabit memberikan pelbagai alasan untuk menafikan peluang yang sepatutnya diberi kepada anak-anak golongan miskin dan berada di luar bandar."Ada sesetengah sekolah memberi dulu kepada anak-anak guru dan mungkin kalau ada lebih, barulah diberikan kepada anak-anak orang kampung," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata, tindakan golongan berkenaan juga jelas bertentangan dengan garis panduan mengenai mereka yang layak mendapat komputer riba percuma tersebut.

Antara kandungan garis panduan itu ialah pemberian hanya untuk anak-anak dari keluarga yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan di luar bandar dan RM5,000 di bandar serta tidak mempunyai komputer di rumah.

Katanya, fasa pertama projek pemberian komputer riba itu melibatkan 123,000 unit di seluruh negara dan kementeriannya dalam proses untuk mengagihkan 500,000 unit lagi di bawah fasa kedua.

"Projek ini akan diteruskan sehingga kita mencapai sasaran sebanyak satu juta unit," katanya. - Bernama
==================================================================

18 comments :

  1. ohooo bkn setakat benda ni..mcm2 benda lain pun sama gak..cth tuk bantuan org miskin..btol2 ke yg layak dptbantuan tu dpt??..x tp yg selalu dpt yg baik dgn ...,sedara pada ..... ,yg selalu bodek .....,alahai biasalah adat dunia heh

    ReplyDelete
  2. tula miss...pasal tu aku meluat tgk dorang2 ni...nak bagi bantuan...seme2 kena tgk...

    ReplyDelete
  3. stuju gak..jgn kata bab bantuan je..tp dalam bab2 pertandingan ke..ape ke..mesti nk tonjolkan anak sendiri..huhu

    ReplyDelete
  4. oong ong
    ekeke...tula pasal...kang tak bagi anak menang...balik nnt kena marah ngan anak...haha

    ReplyDelete
  5. menang kan anak selalu..tua esok depa pijak kepala mak ayah sendiri..huhuhuh...

    ReplyDelete
  6. ground...
    tu yg byk berlaku skrg ni...tapi ramai masih tak sedar2...

    ReplyDelete
  7. linglung
    tulaa...ekeke tak bole cakap ape dah tapi kdg2 kena peringatkan jgk...untuk peringatan kita jgk sbnrnya...

    ReplyDelete
  8. bukan semua cikgu tu kaya... so tak bley gak nak meluat dgn mereka... kalau stakat dapatkan sebiji netbook untuk anak mereka apa salahnya ye tak?
    kalau kita berada di tempat mereka belum tentu kita boleh buat lagi baik dari mereka kan.. sapa tanak benda free.. sapa tanak memakmurkan keluarga sendiri..
    tapi kl mereka dah amik banyak sangat tu, ataupun kaut keuntungan contohnya, mmglah salah.. salah sangaat! hehehe

    ReplyDelete
  9. oppsss...betul tu...maafkn saya...lupa nak ckp...bukan semua...hehe
    ye betul tu...klu seme anak2 dorng dpt...tak pttla kan...huhu
    mmg betul...peringatan tuk kita2 jgk ni...

    ReplyDelete
  10. nak buat mcmn mario, mmg itulah kenyataannya. bukan sekadar guru2 jerk..sesiapa yg ade kesempatan tuk kepentingan diri sendiri akan mengambil peluang tersebut.. dr golongan atasan sehinggalah golongan bawahan.. yg bawah2 hanyalah dpt saki baki..tupun kalau ade saki baki.. huhuhu..nilah realiti kehidupan kite skrg..jrg benor yg jujur..

    ReplyDelete
  11. lady...
    betul tu...dah jadi mcm perkara yg biasa dah mende ni kan...

    ReplyDelete
  12. tu la yang terjadi bila
    setiap bantuan
    melalui orang tengah..
    orang tengah ni la yang selalu ambik kesempatan..
    bukan dia kira halal haram
    yang penting dia dapat..
    kan senang kalau lappy tu
    kerajaan keluarkan senarai penerima.
    pastu penerima kena pi ambik sendiri kat kedai..
    boleh kan buat gitu???

    ReplyDelete
  13. bagus jgk cdgn tu...so amik direk kat kedai ek...bagi je list kedai yg bole kita amik...

    ReplyDelete
  14. Boleh kata semua bendela bg kat anak2 sendiri dulu...
    Bukan takat guru jer, hampir semua kakitangan awam pun mcm tu...
    NAk2 MPK kat sini...
    Majlis Perbandaran Keluarga...

    ReplyDelete
  15. makbapak aku cikgu.
    xdpt pon laptop free=(

    ReplyDelete
  16. @Langit Pertama

    haha...tula...sama je kat mana2... tapi MPK tu...hehe

    ReplyDelete
  17. @Cik Bucken

    haha...ko dah besau le...lagipun parents ko baik...tak amik kesempatan...tu yg bagus...

    ReplyDelete

komeng