Our social:

Tuesday, August 10, 2010

amalan BIASA kita dibulan puasa

Bila nak sambut puasa je... mesti jam tu kita sibuk nak cari macam2 fadhilat bulan ni kan...tapi kita selalu je terlupa amalan kita kita bile sambut puasa ni...amalan2 yang dah memang sebati dengan kita... errr... aku dan geng2 aku jela kot...haha korangkan orang2 yang baik...
biasa bila nak berpuasa .. kan kita kena bersahur dulu...ada yang...
suka sahur awal...yelaa... esok boleh le bangun lambat sikit...rugi woo nak bangun kul 4 pagi makan sahur lepas tu bukan boleh tidur...pastu dah nak pergi kerja/kelas...
Pasal tulah kita digalakkan untuk bersahur lewat agar lepas tu bole le kita solat subuh terus dan boleh le pergi kerja dengan senyuman.

sampai tempat kerja...jgn le buat2 lupa pulak hari ni dah start puasa...tulaa... sahur awal tu dah jadi macam rutin harian...bukan bulan puasa pun dah memang makan kul 12...so...takde beza...mana tak lupa...
orang pompuan yang tak dibolehkan untuk berpuasa tu... selamba bawak bekal...yelah...kedai/kantin kan tutup pagi2 ni...kat mana nak sarapan...lagipun... gua tak hipokrit ok...gua tak puasa...so...faham2 jela...tu la yang buat si joe nak ngendeng bekal similah...ekeke

tgh hari dah start memasing cari port nak tido... dah macam dapat lesen dah ...tak bole le kalau seme2 nak tido kat surau kan...kalau duk hostel... best le...balik hostel bole tido time tgh hari...org kata mmg baik tdo waktu ni...tapi jgn le terlajak sampai maghrib pulak...short nap jela...bukan tido betul2... ekeke

petang dh bole cari juadah tuk berbuka...dah berlambak pasar Ramadhan bukak khas tuk kita berbuka..masa nila semua yang merantau nak cari...errr... konon2 juadah yang bernostalgia...kuih2 yang selalu makan masa kat kg... konon2 masa kecik2 dulu suka sgt kuih tu...macam esok dah tak puasa... beli semua jenis kuih kegemaran...yang jual pulak...perghh...kita pun beli dgn harapan rasa dia semanis orang yg menjual... tu baru kuih muih belum nasi lauk pauk lagi...air pelbagai jenis lagi...pelbagai kaler...padahal semua air paip pelbagai rasa je...bukan kita tak tau...tapi sebab dah letak kaler2...dgn ais yang meleleh leleh...kita lupa...

Masa berbuka...ada yang dah terlupa niat buka puasa...tgk kawan sebelah senyum... dia senyum...last2 sambil gelak2 kita makan...ada yang jenis makan kurma 2 biji...minum...pergi solat...ada yang makan2 dgn senyuman...hisap rokok...solat...ada yang makan... gosok perut... errr.. tido...ekeke ada ke weh camtu...wakaka

lepas berbuka... kita g masjid... nak terawih...cam tahun2 lepas...mula2 ramai...lepas tu...? harap2 tahun ni kita berubah....

lepas terawih...adoi...nak usha kat pasar Ramadhan lagi...tengok2 baju raya pulak... hari2 kita g survey...hari2 kita g tanya... bukan satu...tapi banyak tempat kita pergi...hari ni kat downtown...esok kat uptown...lusa kat fronttown...pegh...banyak town la katakan...pastu bole citer...weh...kat sini lagi murahla weh...pastu awek/abang yang jual tu...perghhh...macam bole makan je...mmg bole dapat murahla...

bila dah penat...kita pun sahur awal...sebab malas dah nak bangun kul 430 pagi...last2 ...hari ni jela kita sahur lewat...hari2 lain...kita sahur awal...

camtu je rutin kita tiap2 tahun bila kita berpuasa...bila la agaknya nak berubah ek..

====================================================

Lagi sekali nak ucap...

SELAMAT BERPUASA/MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK ..MAAF SALAH DAN SILAP DAN SEMOGA PUASA KITA TAHUN NI LEBIH BAIK DARI TAHUN2 SUDAH...

22 comments :

  1. aku tak pose makan nyuruk2..ekekeh
    slmt berpose :D

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa..jangan curi makan tau

    ReplyDelete
  3. sahur ape kul 12 malam..
    tu bukan sahur..
    ustad mase sekolah yang
    cakap gitu..
    makan pukul 12 malam tu bukan
    sahur nama nye..
    tu namanye makn yang takde makne..
    hehe..

    ReplyDelete
  4. xtawla shur kul bape kali ni..arap2 bbgn la sok pg..hee

    ReplyDelete
  5. habit susah nk ubah dah kot ehehe :)

    ReplyDelete
  6. Biase la tu, mula2 mmg sume excited... Last2 dh excited nk raya dh..

    Hrp2 kte boleh b'ubah tahun ni kan...

    ReplyDelete
  7. ^__^ selalu family aku akan sahur lewat..aku la yg lambat bangun..hehe..tapi,skrg..time dia 1.30pg-3.30pg...awal gilerr..xtdo la aku mcm tu..

    ReplyDelete
  8. ni kalau bini baca ni memang menangis. laki dia dah berubah dah

    ReplyDelete
  9. selamat menjalani ibadah nya !
    semoga ramdhan kali ini lebih membawa makna

    ReplyDelete
  10. selamat berpuasa rio.. jangan buka periuk tgh2 hari esok plak.. hahha..

    ReplyDelete
  11. mofasad
    selamat berpuasa bro

    miss xyz...
    slmt berpuasa tuk ko jgk..

    cik bucken...
    bagus bagus...ekeke selamat berpuasa sis

    anisa...
    salam Ramadhan sis...

    yott
    salam ramadhan kat ko jgk ...

    pupel...
    nak curi kat mana pun aku tak tau...haha

    diana...
    ekeke...sian la kat dorang...hehe

    armouris
    thanks you...akan melawat dan baca2...

    ReplyDelete
  12. echah mashuri
    camana?bangun tak pagi ni...ekeke

    cik elina...
    salam ramadhan...kalau lps sahur mmg bagus baca buku...hehe

    nur hawa..
    selamat menyambut ramadhan...

    miss...
    yela kot tapi...errr... bole je kot kalau nak...hehe

    langit
    yela...moga2 kita dapat berubah kearah yg lbh baik...

    ReplyDelete
  13. budak pemalu...
    hadoi...mana bole camtula weh...tido le dulu...kul 4 30 bangun baru sahur...hehe

    berd...
    ekeke...laki dia baik le...siap tolong buat sahur lagi...haha

    de'din..
    moga moga camtula yer...same tuk ko jgk...

    chaon...
    kalau bukak pun dah licin dah...ekeke
    selamat berpuasa bro...

    ReplyDelete
  14. selamat berpuasa!!

    ni dah macam rutin wajib bulan pose la, tu yg payah tu nak ubah.

    ReplyDelete
  15. pink...
    selamat berpuasa...

    dah kahwin nanti...u kena ubah...haha

    ReplyDelete

komeng