Our social:

Monday, August 30, 2010

2 Diingat dan 2 Dilupa




Dipetik dari kitab Ihya Illumuddin, karya Imam Ghazali. Imam Ghazali orang Iran bermazhab Sunni:-
“ 2 Diingat dan 2 Dilupa".

2 yang perlu diingat ialah:


i. Kesalahan kita kepada orang lain.

ii. Kebaikan orang lain kepada kita.



2 yang perlu dilupa ialah:



i. Kebaikan kita kepada orang lain

ii. Kesalahan orang lain kepada kita.



Jika kita boleh mengingat dan melupakan perkara diatas, maka terpancarlah KEIKHLASAN dalam persahabatan.



Wallahualam bissawab.

14 comments :

  1. betul tu..
    kadang2 kita ni salah org tu yg selalu kita ingt...

    ReplyDelete
  2. azmi...
    tula...salah sendiri buat2 lupa je ek...kadang2 tu punya dendam...perghhh...dah macam dia tak penah buat salah...

    ReplyDelete
  3. ohh! sgt bermakna..dan terima kasih...tp aku xleh lupe hutang mmber rm100 kat aku...cz aku tade pt dan sebarang pinjaman..

    ReplyDelete
  4. @King Of Single
    oooo...kalu camtu ko kena mintak le...klu ko diam je...makna mmg ko nak halalkan le tu...ekeke

    mmg kadang2 kawan2 cenggitulah... masa pinjam...kdg2 siap nangis2...

    ReplyDelete
  5. bet0l3

    tp y sllu blaku adlh sebalikny

    ReplyDelete
  6. @ambooyats

    tulaa...psl tu kena selalu ingat mengingati...

    ReplyDelete
  7. kalau dua2 x bole lupa ok x?? hehehe

    ReplyDelete
  8. wah kali ni entry tak tipu ek...selalu tajuk gempak...hahaha :P

    ReplyDelete
  9. simple tapi memberi kesan yang mendalam.. =)

    ReplyDelete
  10. betul2..
    kalau salu duk ingat kebaikan diri sendiri kpd org len,mungkin leh mengundang riak kan...


    ~salu ingat kebaikan rio~~~(",)

    ReplyDelete
  11. woooooo...org bt baik kat aku, aku ingat! org buat jahat kat aku, LAGI aku ingat.hahah


    Rindu Nak Tengok Cerita Macam-Macam Aznil

    ReplyDelete

komeng